måndag 26 december 2016

Trångsviken - Gulf

I Juni 2015 passerade jag genom Trångsviken, då jag valde att svänga av E14 och åka den gamla vägdragningen, och såg denna byggnad som jag gissade hade varit en mack.
Idag, efter lite sökande av och till efter vad det hade kunnat varit, så hittade jag svaret efter en djupdykning bland bilderna hos aerobilder.se, nämligen en Gulfmack!




http://aerobilder.se

fredag 23 december 2016

En tur i omgivningarna

För att "fira" denna dag (se förra inlägget), så tog jag en sväng i närområdet.
De första två bilderna är tagna i Tegefjäll, nästan högst upp i det nyaste området, med utsikt österut över dalgången med Indalsälven.
Åre skymtar till vänster i bilderna.
Tredje bilden är tagen på hemväg efter gamla vägen mellan Åre och Duved.





A trip down memory lane

23 December idag, det väcker ju minnen. För 11 år sen just idag så hämtade jag Imperialen i Torvalla, vid ett fraktföretag på ovansidan E14, dit den kommit med långtradare. Själv körde jag Range Rover med hyrd biltrailer. Första tanken när jag såg bilen var att lämna den där den stod och ringa skroten efter helgen så dom fick hämta den istället, men den kom med hem i alla fall... En liten beskrivning av skicket, framsoffan vilade direkt på ramen då golvet hade rostat bort, bakpartiet vilade på bakre kofångaren då golvet i bagagen med alla fyra karossinfästningarna hade rostat bort, trösklarna fanns helt enkelt inte heller kvar m.m. Lastningen på trailern blev ett kapitel för sig, då bilen saknade motor och växellåda och precis gick på trailern med nästan halva bakhjulen utanför p.g.a. det långa axelavståndet, så blev det väldigt mycket bakvikt. Domkraft under trailern längst bak krävdes för att orka veva upp tippen och få låsningarna att gå i lås. Sen var hela ekipaget högst på mitten! Istället för önskat kultryck så var det ett avsevärt kullyft, vilket gjorde att jag bara kunde köra 40 km/h hem! När mätaren närmade sig 45 så började det vobbla. Ca. 3 timmar tog hemresan, jag var hemma sent på eftermiddagen! Trafiken upp mot fjällen var som den brukar vara dagen innan Julafton och det hade börjat snöa ganska kraftigt så sikten var dålig, det var även mycket mötande trafik så omkörningar var närapå omöjligt, vilket resulterade i jag hade en liten nätt kilometerlång bilkö efter mig när jag nådde Åre! Det var nog bara muntra och glada människor i den kön! :D
Jag började att riva i bilen redan dagen efter, på Julafton alltså, och sen hårdkörde jag kvällar och helger resten av vintern och kunde göra en reg.bes. på den i början av Maj -06. Dessa bilder är de äldsta jag har, de är från 7 Maj -06.





lördag 17 december 2016

Hej min vintervagn

Imperialen har fått vinterdäck så man på ett säkert sätt kan nyttja den för nöjesturer även under vinterhalvåret!
Fälgarna är vanliga sk. "Whitespoke" som hittades på en skrot, smårostiga och penselmålade mattsvart, för en hundring styck.
Efter blästring och lackering i silver hos en god vän så skäms dom inte för sig längre.
Däcken, med det tuffa namnet "IRONMAN", som var det absolut billigaste jag hittade, ordnade Frösö Gummi fram.
Provkörning skedde på spåriga vägar med blankis och det funkade långt över förväntan, vid körning på landsväg kändes ingen skillnad mot spårig asfaltväg sommartid!
Drog bra med diffbroms i bakaxeln gjorde det också, men även vid bromsning greppade det bra.






fredag 16 december 2016

Östersund från ovan

Flygfotot över Östersund är taget före 1971, då den nya Frösöbron invigdes.
Här kan vi se att bron verkar vara färdigbyggd medan på- & avfarterna inte är färdiga, ej heller dess anslutningsvägar.
Inringad i rött har vi Shell, numera Gulf , på kyrkgatan 32.
På den tiden syntes faktiskt macken, vilket den inte gör idag, då den är överbyggd totalt av ett parkeringshus.
Inringad i blått ser vi den gamla Shellmacken på Storgatan 13, vilken måste ha rivits strax efter att detta foto togs, då den fick lämna plats för breddningen av vägen till den nya bron.

Klicka på bilden för större format


Klicka på bilden för större format