Nu går vi en ljusare tid till mötes!
lördag 31 december 2011
fredag 30 december 2011
JULKLAPPEN
Så här fina julklappar har man ibland turen att få!
Kanske ska göra verklighet av en bilresa runt Europa inom en snar framtid nu då?
Årtalet står inte men jag har kommit fram till att det måste vara ca. 1960 då den har de gamla riksvägsnumren som hängde med t.o.m. -61 samt rekommendationer på baksidan om multigradeolja som kom -59.
Kanske ska göra verklighet av en bilresa runt Europa inom en snar framtid nu då?
Årtalet står inte men jag har kommit fram till att det måste vara ca. 1960 då den har de gamla riksvägsnumren som hängde med t.o.m. -61 samt rekommendationer på baksidan om multigradeolja som kom -59.
tisdag 27 december 2011
fredag 23 december 2011
GOD JUL!
Imperial 58 önskar sina läsare en riktigt god jul med en episod ur världens bästa julfilm!
Billy Bob Thornton i högform!
fredag 16 december 2011
lördag 10 december 2011
måndag 5 december 2011
Volvo Duett 4WD
Jag tror inte det fanns en pryl kvar som inte var modifierad på den!
Motorn var en B23E från en Volvo 240 GLT följd av en 5-växlad manuell Getrag växellåda från en tidig Volvo 264, fördelningslådan kom från en Ford Scorpio 2,8.
Framvagnen härstammade från Jensen FF, liksom även bakaxeln som inte längre var bladfjädrad utan fjädrades med skruvfjädrar och var upphängd i längsmonterade bärarmar, även de låsningsfria bromsarna fick hänga med från Jensen FF.
Framstolar från Volvo 360 och baksäte från Saab 900, instrumentpanel från Saab 900 och värmepaket från Volvo 760, dörrlås & handtag från Mercedes.
Framändan på karossen nedvinklad, framdörrarna förlängda, skärmkanterna bak breddade & rutorna i bakdörrarna förstorade.
Sidospeglar från jag minns inte vad men stötfångare från Saab 900.
Plus jag vet inte hur många mindre & större modifieringar till!
Det var ett beställningsjobb som min far höll på med under flera års tid, kunden fick nya idéer hela tiden så vissa saker fick göras 2 gånger.
Det var skönt när den äntligen var klar och registrerad som ombyggt fordon!
Motorn var en B23E från en Volvo 240 GLT följd av en 5-växlad manuell Getrag växellåda från en tidig Volvo 264, fördelningslådan kom från en Ford Scorpio 2,8.
Framvagnen härstammade från Jensen FF, liksom även bakaxeln som inte längre var bladfjädrad utan fjädrades med skruvfjädrar och var upphängd i längsmonterade bärarmar, även de låsningsfria bromsarna fick hänga med från Jensen FF.
Framstolar från Volvo 360 och baksäte från Saab 900, instrumentpanel från Saab 900 och värmepaket från Volvo 760, dörrlås & handtag från Mercedes.
Framändan på karossen nedvinklad, framdörrarna förlängda, skärmkanterna bak breddade & rutorna i bakdörrarna förstorade.
Sidospeglar från jag minns inte vad men stötfångare från Saab 900.
Plus jag vet inte hur många mindre & större modifieringar till!
Det var ett beställningsjobb som min far höll på med under flera års tid, kunden fick nya idéer hela tiden så vissa saker fick göras 2 gånger.
Det var skönt när den äntligen var klar och registrerad som ombyggt fordon!
lördag 3 december 2011
CHRYSLER SNORUNNER
Undrar om det är dags att serva upp vinterjänken och ta sig en sväng?
Omåttligt rolig att köra är den!
Omåttligt rolig att köra är den!
fredag 2 december 2011
MÄKTIGA MASKINER
![]() |
Från mitt besök där 2008 |
Perfekt att skotta gårdsplanen med!
Plats
Falun, Falu, Sverige
torsdag 1 december 2011
BILTRAILERN
En biltrailer är väldigt praktiskt att ha om man som jag håller på med gamla bilar,
därför köpte jag min Fågelsta-Släpet BV 1500 -88 i September -98.
Hade ju ca. 1 år tidigare skaffat en bra dragbil i form av min Range Rover -73, så när jag såg annonsen på trailern i lokaltidningen så var det ju bara att slå till.
Här nedanför kan ni se några av alla de fordon som fraktats på den, en del udda fordon både på & framför som dragbilar.
Jag undrar hur mycket pengar jag sparat på 13 år med att slippa hyra en trailer varje gång nåt ska fraktas?
För att inte tala om att slippa besväret att pussla ihop med tider då hyrsläpet är tillgängligt o.s.v.
Har ni bilar som hobby, köp en egen trailer!
därför köpte jag min Fågelsta-Släpet BV 1500 -88 i September -98.
Hade ju ca. 1 år tidigare skaffat en bra dragbil i form av min Range Rover -73, så när jag såg annonsen på trailern i lokaltidningen så var det ju bara att slå till.
Här nedanför kan ni se några av alla de fordon som fraktats på den, en del udda fordon både på & framför som dragbilar.
![]() |
Rover P6B 3500 -74 som jag bytte bort... |
...mot denna Rover 3500 SD1 -78, dragbilen är min AMC Eagle -88 |
Ford Granada 3000 -72 som jag sålde, köparens Granada 2,0 -77 som dragbil |
![]() |
Min Range Rover -73 som dragbil med min Jensen FF -68 på släpet |
För att inte tala om att slippa besväret att pussla ihop med tider då hyrsläpet är tillgängligt o.s.v.
Har ni bilar som hobby, köp en egen trailer!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)