Nu går vi en ljusare tid till mötes!
lördag 31 december 2011
fredag 30 december 2011
JULKLAPPEN
Så här fina julklappar har man ibland turen att få!
Kanske ska göra verklighet av en bilresa runt Europa inom en snar framtid nu då?
Årtalet står inte men jag har kommit fram till att det måste vara ca. 1960 då den har de gamla riksvägsnumren som hängde med t.o.m. -61 samt rekommendationer på baksidan om multigradeolja som kom -59.
Kanske ska göra verklighet av en bilresa runt Europa inom en snar framtid nu då?
Årtalet står inte men jag har kommit fram till att det måste vara ca. 1960 då den har de gamla riksvägsnumren som hängde med t.o.m. -61 samt rekommendationer på baksidan om multigradeolja som kom -59.
tisdag 27 december 2011
fredag 23 december 2011
GOD JUL!
Imperial 58 önskar sina läsare en riktigt god jul med en episod ur världens bästa julfilm!
Billy Bob Thornton i högform!
fredag 16 december 2011
lördag 10 december 2011
måndag 5 december 2011
Volvo Duett 4WD
Jag tror inte det fanns en pryl kvar som inte var modifierad på den!
Motorn var en B23E från en Volvo 240 GLT följd av en 5-växlad manuell Getrag växellåda från en tidig Volvo 264, fördelningslådan kom från en Ford Scorpio 2,8.
Framvagnen härstammade från Jensen FF, liksom även bakaxeln som inte längre var bladfjädrad utan fjädrades med skruvfjädrar och var upphängd i längsmonterade bärarmar, även de låsningsfria bromsarna fick hänga med från Jensen FF.
Framstolar från Volvo 360 och baksäte från Saab 900, instrumentpanel från Saab 900 och värmepaket från Volvo 760, dörrlås & handtag från Mercedes.
Framändan på karossen nedvinklad, framdörrarna förlängda, skärmkanterna bak breddade & rutorna i bakdörrarna förstorade.
Sidospeglar från jag minns inte vad men stötfångare från Saab 900.
Plus jag vet inte hur många mindre & större modifieringar till!
Det var ett beställningsjobb som min far höll på med under flera års tid, kunden fick nya idéer hela tiden så vissa saker fick göras 2 gånger.
Det var skönt när den äntligen var klar och registrerad som ombyggt fordon!
Motorn var en B23E från en Volvo 240 GLT följd av en 5-växlad manuell Getrag växellåda från en tidig Volvo 264, fördelningslådan kom från en Ford Scorpio 2,8.
Framvagnen härstammade från Jensen FF, liksom även bakaxeln som inte längre var bladfjädrad utan fjädrades med skruvfjädrar och var upphängd i längsmonterade bärarmar, även de låsningsfria bromsarna fick hänga med från Jensen FF.
Framstolar från Volvo 360 och baksäte från Saab 900, instrumentpanel från Saab 900 och värmepaket från Volvo 760, dörrlås & handtag från Mercedes.
Framändan på karossen nedvinklad, framdörrarna förlängda, skärmkanterna bak breddade & rutorna i bakdörrarna förstorade.
Sidospeglar från jag minns inte vad men stötfångare från Saab 900.
Plus jag vet inte hur många mindre & större modifieringar till!
Det var ett beställningsjobb som min far höll på med under flera års tid, kunden fick nya idéer hela tiden så vissa saker fick göras 2 gånger.
Det var skönt när den äntligen var klar och registrerad som ombyggt fordon!
lördag 3 december 2011
CHRYSLER SNORUNNER
Undrar om det är dags att serva upp vinterjänken och ta sig en sväng?
Omåttligt rolig att köra är den!
Omåttligt rolig att köra är den!
fredag 2 december 2011
MÄKTIGA MASKINER
![]() |
Från mitt besök där 2008 |
Perfekt att skotta gårdsplanen med!
Plats
Falun, Falu, Sverige
torsdag 1 december 2011
BILTRAILERN
En biltrailer är väldigt praktiskt att ha om man som jag håller på med gamla bilar,
därför köpte jag min Fågelsta-Släpet BV 1500 -88 i September -98.
Hade ju ca. 1 år tidigare skaffat en bra dragbil i form av min Range Rover -73, så när jag såg annonsen på trailern i lokaltidningen så var det ju bara att slå till.
Här nedanför kan ni se några av alla de fordon som fraktats på den, en del udda fordon både på & framför som dragbilar.
Jag undrar hur mycket pengar jag sparat på 13 år med att slippa hyra en trailer varje gång nåt ska fraktas?
För att inte tala om att slippa besväret att pussla ihop med tider då hyrsläpet är tillgängligt o.s.v.
Har ni bilar som hobby, köp en egen trailer!
därför köpte jag min Fågelsta-Släpet BV 1500 -88 i September -98.
Hade ju ca. 1 år tidigare skaffat en bra dragbil i form av min Range Rover -73, så när jag såg annonsen på trailern i lokaltidningen så var det ju bara att slå till.
Här nedanför kan ni se några av alla de fordon som fraktats på den, en del udda fordon både på & framför som dragbilar.
![]() |
Rover P6B 3500 -74 som jag bytte bort... |
...mot denna Rover 3500 SD1 -78, dragbilen är min AMC Eagle -88 |
Ford Granada 3000 -72 som jag sålde, köparens Granada 2,0 -77 som dragbil |
![]() |
Min Range Rover -73 som dragbil med min Jensen FF -68 på släpet |
För att inte tala om att slippa besväret att pussla ihop med tider då hyrsläpet är tillgängligt o.s.v.
Har ni bilar som hobby, köp en egen trailer!
tisdag 29 november 2011
söndag 27 november 2011
lördag 26 november 2011
MOBILTELEFON
Igår hittade jag igen min första mobiltelefon i en påse, komplett med alla tillbehör!
Det är en Storno Personal 420 som inköptes 1994-04-06, jag minns att jag var mäkta imponerad av den då.
En kompis hade en likadan genom jobbet, men den hade röda dekorränder och hette Bosch.
Den fanns väl även under Motorola-namnet tror jag, eftersom den var av Motorolas tillverkning.
Jag använde den nog i kanske 5 år, krånglade aldrig vad jag minns.
Efter NMT så blev det GSM, nämligen en Motorola CD920.
Med finesser som inspelningsfunktion så tyckte man den var jättehäftig!
Modellen lanserades 1998 och jag köpte den nog när den var helt ny på marknaden.
Aldrig några som helst funktionsstörningar med den, en riktig toppenmobil!
Sålde den efter några år till en kompis lillasyster.
Men när Nokia släppte sin 8210 under 1999 så blev man ju helt såld på utseendet på den i rött!
Dröjde dock till 2001 innan jag tyckte att jag hade råd att köpa en.
Också problemfri, tills den ramlade ner i toan... återhämtade sig dock och fungerar fortfarande!
Efter toa-fadäsen så blev det en tåligare historia som hette Nokia 5210!
Modellen presenterades 2002.
Gavs senare bort till en bekant.
Sen blev det ännu en lite tåligare modell, men med kamera!
Nokia 5140i heter den, kvar i min ägo, funkar fortfarande kanon och är bra att ha som reserv.
Modellen kom 2003.
Några år senare gjorde jag misstaget att titta på mobiler i Teliabutiken och fastnade givetvis för Nokias då helt nya N80IE, den i svart!
En tid senare gavs tillfälle att skaffa en sådan tack vare att jag blev uppringd av en butik som på uppdrag av Telia undrade om jag ville binda mitt abonnemang en period till, om jag gjorde det så skulle jag få en slant som kunde utnyttjas i just denna butiks nätbutik.
Jag nappade på erbjudandet och beställde en svart N80IE, och väntade och väntade och väntade och ringde och väntade och ringde och väntade och slutligen när jag gett upp så kom den helt plötsligt, men i SILVER!
Orkade inte bråka med dom utan använde den, men helt nöjd med den blev jag aldrig på grund av färgen...
Finns kvar men tappar ljudet ibland så man inte hör vad folk säger.
När sen Nokia släppte sin N900 så fastnade jag återigen för utseendet och införskaffade mig en sådan våren 2010.
Trevlig & lättanvänd, blir nog kvar länge hos mig!
Det är en Storno Personal 420 som inköptes 1994-04-06, jag minns att jag var mäkta imponerad av den då.
En kompis hade en likadan genom jobbet, men den hade röda dekorränder och hette Bosch.
Den fanns väl även under Motorola-namnet tror jag, eftersom den var av Motorolas tillverkning.
Jag använde den nog i kanske 5 år, krånglade aldrig vad jag minns.
![]() |
Storno Personal 420 |
Efter NMT så blev det GSM, nämligen en Motorola CD920.
Med finesser som inspelningsfunktion så tyckte man den var jättehäftig!
Modellen lanserades 1998 och jag köpte den nog när den var helt ny på marknaden.
Aldrig några som helst funktionsstörningar med den, en riktig toppenmobil!
Sålde den efter några år till en kompis lillasyster.
![]() |
Motorola CD920 |
Men när Nokia släppte sin 8210 under 1999 så blev man ju helt såld på utseendet på den i rött!
Dröjde dock till 2001 innan jag tyckte att jag hade råd att köpa en.
Också problemfri, tills den ramlade ner i toan... återhämtade sig dock och fungerar fortfarande!
![]() |
Nokia 8210 |
Modellen presenterades 2002.
Gavs senare bort till en bekant.
![]() |
Nokia 5210 |
Nokia 5140i heter den, kvar i min ägo, funkar fortfarande kanon och är bra att ha som reserv.
Modellen kom 2003.
![]() |
Nokia 5140i |
En tid senare gavs tillfälle att skaffa en sådan tack vare att jag blev uppringd av en butik som på uppdrag av Telia undrade om jag ville binda mitt abonnemang en period till, om jag gjorde det så skulle jag få en slant som kunde utnyttjas i just denna butiks nätbutik.
Jag nappade på erbjudandet och beställde en svart N80IE, och väntade och väntade och väntade och ringde och väntade och ringde och väntade och slutligen när jag gett upp så kom den helt plötsligt, men i SILVER!
Orkade inte bråka med dom utan använde den, men helt nöjd med den blev jag aldrig på grund av färgen...
Finns kvar men tappar ljudet ibland så man inte hör vad folk säger.
![]() |
Nokia N80IE |
Trevlig & lättanvänd, blir nog kvar länge hos mig!
![]() |
Nokia N900 |
fredag 25 november 2011
SNÖSLUNGA
Den här skulle man ha!
Jag fotograferade den 2007.
En Volvo Viking(tror jag) med en rejäl bakmonterad snöslunga som drivs av en egen motor, nämligen en Scania V8 som är monterad på "flaket".
När man slungar snö så sitter man så att säga i baksätet och kör men då naturligtvis vänd bakåt för att se nåt!
Jag fotograferade den 2007.
En Volvo Viking(tror jag) med en rejäl bakmonterad snöslunga som drivs av en egen motor, nämligen en Scania V8 som är monterad på "flaket".
När man slungar snö så sitter man så att säga i baksätet och kör men då naturligtvis vänd bakåt för att se nåt!
torsdag 24 november 2011
onsdag 23 november 2011
Skådat vid vägkanten
På min "Mackspaning i fjällvärlden"-resa den 10/9 så hittade jag denna otroligt häftiga farkost vid vägkanten på en av vägarna jag åkte.
Habegäret väcktes minsann!
Än så länge har jag lyckats besinna mig och inte fråga ägaren om den är till salu, för jag har faktiskt redan nog många bilar egentligen...
Jag tror det är en Dodge eller Fargo som dom också kunde heta, men är ej helt säker.
Habegäret väcktes minsann!
Än så länge har jag lyckats besinna mig och inte fråga ägaren om den är till salu, för jag har faktiskt redan nog många bilar egentligen...
Jag tror det är en Dodge eller Fargo som dom också kunde heta, men är ej helt säker.
tisdag 22 november 2011
Skogens Konung
Vad har nu detta för relation till sånt jag brukar skriva om i den här bloggen kan man undra?
Jo, älgkrockar med bil är inte alls ovanligt! (Tyvärr...)
Det var förra sommaren som jag åkte strax utanför Duved till älgfarmen Millest Moose Garden vid Millestgården tillsammans med en kompis som var uppe på besök från landets södra delar.
Efter en genomgång med guiden om vissa säkerhetsregler, typ "gå aldrig precis bakom älgarna" och annat viktigt för att inte förlora livhanken så var det dags att gå in i hägnet för att mata & klappa dom.
Älgarna älskade verkligen att bli matade med kvistar!
Sen var det ju lite häftigt att klappa en fullvuxen älgtjur också!
Det var en oförglömlig upplevelse som varmt kan rekommenderas till andra!
Jo, älgkrockar med bil är inte alls ovanligt! (Tyvärr...)
Det var förra sommaren som jag åkte strax utanför Duved till älgfarmen Millest Moose Garden vid Millestgården tillsammans med en kompis som var uppe på besök från landets södra delar.
Efter en genomgång med guiden om vissa säkerhetsregler, typ "gå aldrig precis bakom älgarna" och annat viktigt för att inte förlora livhanken så var det dags att gå in i hägnet för att mata & klappa dom.
Älgarna älskade verkligen att bli matade med kvistar!
Sen var det ju lite häftigt att klappa en fullvuxen älgtjur också!
![]() |
Ledarälgen var först framme för att kolla läget. Var det här det skulle bli käk? |
![]() |
Snart var allihop framme för att bli matade. |
![]() | |
Kalvarna var ju bara för söta! |
![]() | |
Mamman med sin ena kalv. |
![]() | |
Mat från alla håll! |
Plats
Duved, Åre, Sverige
söndag 20 november 2011
ÖVERRASKNINGEN
Tyvärr var den inte av det roliga slaget...
För er som läst min lista med Bilar jag äger & har ägt så kanske ni har sett att jag under 1992 hade en Rover 3500 SD1 i min ägo, nämligen DENNA.
Så när jag då vandrade runt på skroten i Rättvik så skymtade jag en välbekant taklinje bland buskarna, en Rover SD1! Och i samma ljusgröna metallic-kulör som den jag hade!
Jag travade runt buskaget i fronten för att se bätttre, undrar om det är min gamla?
Kanske nummerskylten sitter kvar baktill?
Ja det gjorde den! Och det ÄR min gamla bil!
Stackars!!!
Undrar hur den hamnat där av alla ställen?
Jag sålde den till en kille som bodde här i Duved, som sen flyttade till hufvudstaden...märkligt!
Och lite ledsamt, för det var en riktigt fin bil, rostlagad med nya skärmkanter & trösklar samt helt omlackerad, som jag sålde!
För er som läst min lista med Bilar jag äger & har ägt så kanske ni har sett att jag under 1992 hade en Rover 3500 SD1 i min ägo, nämligen DENNA.
Så när jag då vandrade runt på skroten i Rättvik så skymtade jag en välbekant taklinje bland buskarna, en Rover SD1! Och i samma ljusgröna metallic-kulör som den jag hade!
Jag travade runt buskaget i fronten för att se bätttre, undrar om det är min gamla?
Stackars!!!
Undrar hur den hamnat där av alla ställen?
Jag sålde den till en kille som bodde här i Duved, som sen flyttade till hufvudstaden...märkligt!
Och lite ledsamt, för det var en riktigt fin bil, rostlagad med nya skärmkanter & trösklar samt helt omlackerad, som jag sålde!
Plats
Rättvik, Sverige
lördag 19 november 2011
SKROTMINNEN
Från 2008 när jag besökte skroten utanför rättvik i samband med Classic Car Week.
Skroten bjöd även på en överraskning!
Mer om det i nästa inlägg.
![]() |
Dessa glada nyllen var bland det första jag såg! |
![]() |
Willys Jeep FC170 |
![]() |
Jeepmotorn |
![]() |
Imperial i något sämre skick än min. |
![]() |
Imperialen igen. |
Mer om det i nästa inlägg.
Plats
Rättvik, Sverige
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)