onsdag 4 juli 2012

Lunde

När jag kände mig nöjd med Kramfors så fortsatte jag till Lunde.
Den första mack man ser där är gamla Shell numera Bilisten på Lundevägen 1, platsen kallas även för Lundekarusellen i vissa stationsförteckningar.

Shell/Bilisten på Lundevägen 1

En bit längre in på vägen ligger gamla BP som senare blev Statoil innan den lades ned, som vanligt när det gäller Statoil höll jag på att skriva....
En riktigt stor byggnad som i mitt tycke är lite udda med de båda stora skärmtaken.

Uppdatering 140326: Gamla bilder på BP HÄR, HÄR och HÄR.
BP/Statoil på Lundevägen 21

Givetvis fotograferade jag även det riksbekanta Wästerlunds Konditori, som ännu inte hade hunnit öppna när jag passerade, de hade ny-öppning dagen efter!
Jag var ju kvar i trakten några dagar till så det blev ett återbesök med fika ett par dagar senare!
Wästerlunds Konditori
Jag har även hittat uppgifter om en OK/OKQ8 mack med postadress Lunde, tyvärr ingen gatuadress så jag har ingen aning om var den låg.

Givetvis blev det lite "normalturistande" med ett besök på bilmuseumet, det kommer i ett eget inlägg, samt titta på Sandöbron och Ådalen -31 monumentet.
HÄR kan ni läsa mer om Lunde & bron, det finns även en länk till konditoriet där.

Sandöbron

Monumentet
Läs mer om den tragiska händelsen här: http://www.adalen1931.se/main2.html, och ägna det en tanke nästa gång ni står vid valurnan, så det inte blir fel igen som de senaste gångerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar