onsdag 10 juli 2013

IKEA-resan del 6: Stöde

Nu blir det ett hopp ända fram till Stöde och Statoil 123 utanför ICA, byarna däremellan klarade jag av på hemresan.
Detta var tidigare en Tapp-station innan Statoil tog över.


Tapp/Statoil på Stödevägen 44 i Stöde

På Gyllenvägen 35 ligger en gammal nedlagd Essomack. Se bild HÄR.

 Nedlagd Essomack på Gyllenvägen 35 i Stöde
Gyllenvägen har det funnits fler mackar på, BP höll till på nr.10-14, de adresserna finns inte ens nu, ingen bebyggelse alls mellan nr.8 och nr.16.
Gulf har jag uppgift på Gyllenvägen 226, nedlagd 1982, adressen verkar inte finnas nu.
Gulf har även legat i Kärvsta, på Kärvstavägen 1.
Kärvsta heter nämligen ett område i Stöde, där låg även Esso på Gyllenvägen med en innehavare som hette Ragnar Nordahl, kan det vara den som blev nedlagd 1987?
Åker man över bron så hamnar man i den del av Stöde som heter Fanbyn, där på Mossvägen 1 låg en Q8-mack som blev OKQ8 och slutligen lades ned, tror det var så sent som förra året.
Troligen är det samma som en Gulfmack jag har uppgifter på med adress Fanbyn 2950, vars innehavare en gång hette John Edström.
Stödevägen 95 har det legat en mack på.
Caltex fanns i Stöde på 50-talet, vet ej någon närmare adress.
Shell har jag uppgifter på att det legat på Viskansvägen, vet ej nummer, men den lades ned 1975.
Dessutom har jag uppgifter på en till Shellstation på Viskansvägen med nr. 5253, som jag inte vet var det är, fanns i alla fall sent 80-tal.

Det var väl allt jag hade från Stöde för denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar