fredag 25 februari 2011

Efter GL kom GLT

Foto från semester i Borås
Och här har vi då bilen i annonsen i lokaltidningen i början på Augusti -91, 244 GLT 6 -80.
Annonsen lästes vid köksbordet, det ringdes och hördes med säljaren, suget var stort men 19-åringens plånbok innehöll inte 15000 kr så vad göra?
Mormor!
Apostlahästarna nyttjades de 200 metrarna till mormors lägenhet, slantar av lämplig mängd lånades och iväg in till Östersund bar det av.
Skicket var inte att klaga på, det var killens farfar som ägt den i ganska många år tills för bara ett par månader sen, farfadern bodde i Järpen och hade dessutom servat den på en bilverkstad där en skolkamrat till mig jobbade!
Enligt uppgift var det en försäljare på Bilbolaget i Östersund som hade den som representationsvagn när den var ny.
Efter den obligatoriska provkörningen så gjordes affären upp och det bar iväg hemåt på kvällskvisten, jag känd mig lite stolt att äga en bara 11 år gammal lyx-Volvo.

Välutrustad var den, mycket ikryssat på extrautrustningslistan.
De sk. "Turbo"-fälgarna, som först var tillbehör för just 80-års GLT fanns där, liksom taklucka och AC.
Elhissar både fram & bak, centrallås, elspeglar & Volvo original radiobandspelare med högtalare i framdörrarna.
Inredningen bestod av silvergrå plyschklädsel som annars var standard i 264 GLE, med matchande kuddar till nackskydden, även bak eftersom den utrustad med nackstöd bak också.
Bekväm framfart blev det med automatlådan.
Givetvis utrustades bilen ännu mer i min ägo, kåpan överluftintaget, hyllan under klockan, reflexbanden till kofångarna, det extra bromljuset i bakrutan och dimljusen i spoilern köptes på Volvo.
3 st Bosch BigKnick 225 skaffades och monterades i bredd framför grillen.
Värre stereo med cd-växlare, slutsteg, bra högtalare, baslåda & en konding monterades.
Begagnade bakljus från en 264 -80 köptes av en bekant, dessa var av den bredare typen, sen köptes en original bakljusramp från Volvo.
Skyddsgallren för strålkastarna köptes i samband med att strålkastarinsatserna byttes kort efter bilköpet.
De vita främre blinkersglasen med orangea reflexer är också Volvo original, dessa var jag tidigt ute med och de var ganska hutlöst dyra jämfört med de vanliga standardglasen, har även fått tag på en uppsättning i reserv på senare tid.
Glasmästaren fick montera extra mörk solfilm alla de bakre rutorna.
En komplett grå/svart R-Sportklädsel med nackkuddar fram & bak köptes på Volvo.
Volvos spacerplattor för bakaxeln införskaffades också.
Ett rostfritt avgassystem från Ferrita monterades när det gamla standardsystemet rostat sönder.
När jag skrotade en 760 GLE -83 så monterade den 4-stegade automatlådan från den i GLT:n efter  att alla tätningar bytts i den.
När en toppackning gav upp i original B27E-motorn så renoverade jag B28E-motorn från 760:n och stoppade i istället, 155 hk är bättre än 141 hk...;)
Med B28:an och den 4-stegade automaten så körde jag den på under litern med 3 personer & semesterpackning i den, inte illa för en tegelsten!
Bilen har jag kvar, den står för tillfället avställd i mitt garage...undrar om jag ska plocka fram & besikta den i sommar till 20-års jubileumet?
Kanske åka på Klassikers 80-tals träff "Träffpunkt 80" för att fira?

1 kommentar:

  1. Det skulle säkert vara roligt för den att få komma ut och lufta sig i sommar.

    SvaraRadera