söndag 20 februari 2011

Volvo 244 GL -76


De här bilderna går väl "Nostalgimacken" igång på. ;-)
Så såg den alltså ut, 244:an som jag nämnde i senaste Commodore-inlägget.
Insprutningsmotor av typen B21E, servostyrning, taklucka, skinnklädsel...oj, vilken lyx!
Köptes i smårisigt skick av en bekant som flyttat till Stockholm och så här såg den ut efter byte av framskärmar, trösklar, bakre skärmkanter, reservhjulsbaljor samt en hel omlackering i originalkulör.
Plastinnerskärmar fram som annars kom på 78-års modell monterades givetvis för att skydda de nya framskärmarna.
Vindavvisaren för takluckan köptes på antingen tillbehörsfirman eller hos Volvo Bilbolaget i Östersund, minns ej vilket.
Kåpan över luftintaget och reflexbanden till stötfångarna köptes på Bilbolaget, liksom även frontspoilern som satt original på 79-års GLE.
Spoilern hade blivit liggande på lagret osåld så därför reades den ut till halva priset, rena fyndet!
Dessa såldes tydligen färdiglackade och fick beställas i rätt kulör, min var i guld metallic och fick därför lackas om i rätt orange metallic(jo, färgen hette så!) för min bil.
Fälgarna, typ "turbinfälgar" från 264 med sina snygga navkapslar köptes av en bekant.
Extraljus samt dimljus från Bosch var ju givet för en 18-åring med nytaget körkort, vilket även en rejäl stereo med slutsteg och 4 högtalare var.
Något som grämde mig hela tiden var att skinnklädseln i 76:an var brun medan den i 75:an var svart, det var nämligen en gubbe i byn som hade en 75:a i samma orange metallic som min bil, och den svarta färgen på  inredningen var i mina ögon MYCKET snyggare.
Nåja, man kan inte få allt och min inredning var i alla fall hel och oskadad, det var inte hans!
Denna bil ägde jag och körde med i drygt ett år bara innan ögonen fastnade på en annons i lokaltidningen en fredag alldeles i början av Augusti 1991, Dröm-Volvon med stort D var till salu i Östersund!
Mer om det i ett senare inlägg.

6 kommentarer:

  1. Nostalgimacken myser och läser med stort intresse...utrustningslistan på den bilen känns igen=)
    Där kan man tala om nostalgi!

    SvaraRadera
  2. Visst gillar man detta inlägg!

    SvaraRadera
  3. Tycker mig även se en gammal Austin framför Volvon.

    SvaraRadera
  4. Austin stämmer.
    Mer bilder och en liten historia om den finns under etiketten "Austin". :)

    SvaraRadera
  5. Volvo 244 Original forever!24/5/12

    den var fin, har själv en 244:a DL 76:a, blå (inte mocca) men med galler för strålkastarna, satt på när man köpte den. original är inte för gubbjävlar utan intelligenta människor med en hjärna innanför pannbenet! ungdomar vill bara krascha såna här go'bitar det är för tragiskt men tyvärr sant!

    SvaraRadera
  6. Tack för inlägget om Volvon själv är jag ägare till grönis
    volvo 244 1975 kompis till blå mocca
    Med vänlig hälsning nostalgiarkivet

    SvaraRadera