tisdag 29 mars 2011

NewYorker - igen!



Tänkte skriva historia!
Ja om bilen alltså, under tiden i min ägo.
Köptes i slutet av Maj -97 av Per Granstedt i Skogås, registrerades på mig 970602.
Ej körbart renoveringsobjekt med rost i golvets ytterkanter och trösklarnas insidor, dock inte på långa vägar lika illa som på Imperialen jag köpte flera år senare.
Rosten svetsades och allt rostskyddsbehandlades.
Motor, 413 Golden Lion och gjutjärnsautomaten satt i men motorn var typ ett longblock, alla yttre delar typ insug, grenrör och sånt låg i bagagen.
När jag tog bort skyddsplåten för turbinen så gjordes en spännande upptäckt, det ekade tomt därinne! Turbinen saknades...någon hade alltså monterat tillbaka motorn eller lådan utan att sätta i turbinen!
(Per hade vänligheten att skicka upp en turbin efter ett telefonsamtal.)
När sedan lådans tråg togs ner och det ramlade ut förvridna metalldelar så byttes lådobjektet nästan rakt över mot en nyrenoverad 62:a aluminiumlåda hos Baronen i Bettna(RIP), även trasiga gjutjärnslådor var tydligen värdefulla som reservdelar.
Motorn behövde renoveras, så för att spara tid och pengar så köptes en iordninggjord 413 -65 från Baronen, den motorns vevaxel passade dessutom mot den nyare lådans turbin.
Avgassystemet svetsade jag ihop av lösa delar, låg på verkstadsgolvet med bilen på pallbockar, det var innan jag skaffade 4-pelaren, dragning och utseende blev ganska nära original faktiskt.
Kylaren fick sig en helrenovering hos Nordiska Kylare i Östersund, även värmepaketet gjordes vid där.
Bromsservo typ plåtburk fick ersätta det trasiga av bälgtyp, huvudcylinder renoverades, hjulcylindrar & bromsslangar byttes, nya bromsrör i koppar drogs och bromsbackarna skickades till Nobtec i Norrköping för renovering.
Framvagnen behövde nya bussningar och stötdämpare, bak monterades Hi-Jackers med en kompressor från Volvo 240 monterad i bagagen och tillhörande manöverpanel på förarplatsen.
Bensintanken lagades med ny botten av en plåtkonstnär i Östersund, samma kille gjorde även en ny reservhjulslucka med rätt pressningar.
Elsystemet sågs över, elmotorer togs isär, rengjordes och fick nytt fett, relän monterades till hel & halvljus och en nyare Chrysler växelströmsgenerator hittade ner i motorrummet.
Dragkroken blev en ombyggd Valiant 65:a krok som godkändes för 1500kg.
Alla som renoverat en bil vet ju att detta bara var i grova drag, skulle man skriva om allt som gjorts så skulle det bli en roman på 800 sidor, lätt!
Vägning, registrerings- & kontrollbesiktning utfördes nån gång i Augusti -98, det blev några 2:or, bland annat på vindrutan som hade flera stora sprickor.
(Ny ruta beställdes och byttes helgen innan den måndag som var sista dagen för ombes.)
Bevis om avställnings upphörande faxades samma dag efter ett samtal med en anställd på bilregistret.
Dagen efter reg.bes. bar det av på premiärtur tillsammans med 2 kompisar till Sundsvall (30 mil enkel) på Power Meet.
Bilen fungerade perfekt både dit och hem men eftersom värmen inte hunnit fixas så blev det svinkallt på natten på väg hem, en av kompisarna hade varit förutseende och tagit med en filt som vi lindade runt benen, det där med att blända av för möte slutade jag raskt med eftersom det kom in kall luft under filten när jag rörde vänsterbenet...
Någon vecka senare en sen kväll i Östersund när jag sakta gled genom stan så började det blinka blått bakom mig, polisen stoppade mig för att kolla körkortet & blåsa, inga problem där, problemet var istället att dom påstod att bilen var avställd!
Jag hävdade ju förstås motsatsen eftersom jag hade haft bevis på detta hemma, oturligt nog hade jag slängt det några dagar innan, de 2 poliserna blev lite ställda men gjorde en notering om att jag skulle komma in med bevis till Polisen på att jag verkligen hade ställt på bilen.
Bilregistret kontaktades, eftersom jag inte hittade mitt papper i soporna, och där kom det fram att det bevis om avställnings upphörande jag fått faxat till mig var felaktigt eftersom jag tydligen inte kunde ställa på bilen så länge den inte var godkänd i besiktningen(blev ju några 2:or), bilregistret bad om ursäkt för sin anställde som inte haft vetskap om detta och en kopia på beviset skickades med förklaring till Polisen.
Efter en tid så kom det ett brev från Polisen där det stod att ärendet var avslutat och att det inte blev några påföljder för mig eftersom jag inte ansågs vara ansvarig till felaktigheterna, brevet avslutades med en ursäkt för eventuellt obehag som händelsen orsakat mig.
1999, 2000 & 2001 så tog den mig ner till Power Big Meet i Västerås och hem igen utan problem,
men på hemresan -99 så skramlade det till ett kort ögonblick i motorn i trakterna av Mörsil och jag kände lite kraftförlust(drog husvagnen) + att det började ryka lite blått, hem kom jag och det var inga missljud och konstigheter annat än blåröken.
När jag senare efter åksäsongen plockade isär motorn för att felsöka så var 7:ans kolv sprucken på sidan vid kolvringsspåren!
Dessutom hade den en udda vevstake!
Riktigt udda faktiskt, original Max Wedge! Den har jag sparat, står i bokhyllan.
Baronen beklagade det hela och köpte tillbaka blocket m.m. och jag fick en nyare vevaxel till min originalmotor som nu renoverades med nya delar till "plåster på såren" pris från honom.
Sen var det inga motorproblem mer!
Normalt underhåll var väl det som utfördes under påföljande år, åkte på höst & vårcruisingar i Östersund, var en gång till Sollefteå på bilträff.
Köpte nya kromade fina 15" "Smoothie" fälgar, syns på bilderna ovan, som fick ersätta original 14".
Däcken 235/75x15, som övertogs begagnade av en kompis som bytte till diagonal på sin Cadillac -58, fyllde ut hjulhusen betydligt bättre än de 225/75x14 jag hade på originalfälgarna.
Sen hände det inte så mycket mer förrän jag blev omkulltjatad av en kille att sälja den efter att han hade sett den på höstcruisingen i Östersund 2004, han ringde och tjatade varje dag i en hel vecka tror jag!
Nåväl, jag fick det pris jag begärde så jag var väl nöjd, men jag saknar den ju ibland så klart.
Några dagar efter att den nye ägaren hämtat bilen så ringde han och var lite grinig, värmekranen hade pajat, den sitter inne i kupén ovanför handskfacket och i handskfacket hade killen monterat sin nya bilstereo(i fästet jag konstruerat), resultatet blev en av hett glykolvatten dränkt bilstereo...den fungerade aldrig igen.
Killen sålde bilen vidare efter några år till, hör och häpna, ex.frun till Per som jag först köpte den av!
It's a small world...

5 kommentarer:

  1. Trevlig läsning - känns bra att man inte är ensam...

    SvaraRadera
  2. Inom fordonshobbyn blir man nog aldrig ensam.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det är jag som är nuvarande och förste ägaren! :)
    Det var kul att läsa om vad du har gjort med bilen, har haft lite funderingar varför ex motorn är i så bra skick som den är, oljan blir aldrig svart i den!
    såg den här på annons i mars 2007 i wheels (tror jag det var) och anade att det var min & exets gamla, men då skulle vi inte ha någon ny bil (vi hade så vi klarade oss), sen i augusti samma år kom vi på att vi inte ville ha hundarna i cabbens nya klädsel (Impala -63)så vi började titta efter kombi, jag försökte hitta tidningen med annonsen på -59:an igen men såklart hittade jag den inte, gick in på Blocket och hittade Pigges annons där! Ringde och frågade honom om mitt namn stod som första ägare på reg.beviset och det gjorde det! Så då var det självklart att bilen skulle få komma hem :)

    Har tyvärr inte gjort så mycket på bilen, det var lite rost i golv mot sparklådan som är åtgärdat.
    Baklysena var ju dåliga och hitta andra är inte så lätt, finns nyproducerat förvisso i Australien för 4-5000:-, men vi hittade två stycken till en Plyma som har samma sargar så dom får duga tillsvidare.
    Hade två ekerfälgar liggande som jag ville montera på men behövde ju givetvis två till, kollade på Blocket och hittade två stycken i Östersund och det visade sig att det var en kompis till Pigge (ägare 2)! Många sammanträffanden med den här bilen :)
    Nu måste vi hitta vad som är del med bromsarna bara, dom bygger upp nån form av självtryck, så att dom ligger på hela tiden, händer även om den bara står på tomgång.
    du kan kika in på vår hemsida och titta på lite nya bilder, men den ser precis likadan ut fortfarande ;)

    Kul att hitta din sida här.
    Cattis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Kul att höra från dig!
      Rosten i golvet mot sparklådan, var det fram på förarsidan?
      I så fall var det den jag aldrig orkade eller kom mig för att laga...
      Jag hade också funderingar att byta bakljusen mot något annat från Chrysler-konsernen, men jag hittade aldrig något komplett på de marknader jag besökte.
      Bromsarna, kan det vara nån otät ventil som gör att bromsservot påverkas av vakuumet och i sin tur påverkar huvudbromscylindern så att det bromsar?
      Lycka till i fortsättningen med bilen!

      Mvh. Robert

      Radera
  4. När vi var på väg hem från Rättvik fick vi syn på denna något udda hgv i Brunflo. Mitt resesällskap var ute efter större bil och det var nog nära till affär den gången men det blev en NewPort 61:a nåt år senare. Mycket häftig bil du har fått haft i din ägo!

    SvaraRadera