måndag 5 december 2011

Volvo Duett 4WD

Jag tror inte det fanns en pryl kvar som inte var modifierad på den!
Motorn var en B23E från en Volvo 240 GLT följd av en 5-växlad manuell Getrag växellåda från en tidig Volvo 264, fördelningslådan kom från en Ford Scorpio 2,8.
Framvagnen härstammade från Jensen FF, liksom även bakaxeln som inte längre var bladfjädrad utan fjädrades med skruvfjädrar och var upphängd i längsmonterade bärarmar, även de låsningsfria bromsarna fick hänga med från Jensen FF.
Framstolar från Volvo 360 och baksäte från Saab 900, instrumentpanel från Saab 900 och värmepaket från Volvo 760, dörrlås & handtag från Mercedes.
Framändan på karossen nedvinklad, framdörrarna förlängda, skärmkanterna bak breddade & rutorna i bakdörrarna förstorade.
Sidospeglar från jag minns inte vad men stötfångare från Saab 900.
Plus jag vet inte hur många mindre & större modifieringar till!
Det var ett beställningsjobb som min far höll på med under flera års tid, kunden fick nya idéer hela tiden så vissa saker fick göras 2 gånger.
Det var skönt när den äntligen var klar och registrerad som ombyggt fordon!

1 kommentar:

  1. Kul bygge men synd att sänka fronten - fast jag förstår varför och kunden bestämmer.

    SvaraRadera