onsdag 1 maj 2013

In Transit

Igår var en glädjens dag, batteriet lyftes i Transiten, choken drogs ut, gaspedalen pumpades 3 gånger, tändningsnyckeln vreds om och efter några varv spratt 2-liters motorn igång som om det vore bara dagen innan den senast körts!
Den fick rulla in på lyften för att få batteriet ordentligt fastskruvat och vänta på att sommarhjulen skulle monteras på, vilket skedde idag.
Hjulen fick sig en välbehövlig balansering redan igår.
För att få igång den när jag hämtade den vid köpet, så tvingades jag koppla bort motståndet vid tändspolen då gnistan uteblev helt med det inkopplat, igår testade jag att koppla in det igen, och det fungerade alldeles utmärkt!
Självreparerande delar, är det en Ford-finess?
Ett litet glapp uppmärksammades i höger framhjulslager, vilket givetvis ansattes lite lagom, vilket det går att göra på riktiga bilar!
Bromsklossar fram kontrollerades beträffande slitage, inget att anmärka på.
Bromstrummor bak demonterades bara för att finna att bromsbackar och hjulcylindrar måste ha bytts kort innan förre ägaren ställde bort bilen, det såg ut som nytt!
Olja i bakaxel och växellåda byttes också för säkerhets skull.
Det närmar sig nog besiktning...

Har någon en förarstol med hel svart vinylklädsel att sälja så är jag spekulant,
likaså på ett par original bakre stänkskydd.
Ett plasthörn till stötfångaren på höger fram hade också varit trevligt att få tag på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar