måndag 30 december 2013

Kranar, Kontakter, Knappar & Kupor i Kåken

Laddade kameran och tog ett snabbt varv runt källaren härom dagen, det är där det finns kvar lite gamla prylar som fortfarande fungerar.
På neder- och övervåningen är så gott som allt utbytt till modernare saker under årens lopp, huset är byggt 1921 och en "major overhaul gjordes på 60-talet då jag tror dessa saker installerades.
Jag gillar verkligen denna typ av lampor med glaskupor!
Ren, enkel, logisk & funktionell form.
Det finns några kvar på andra ställen i huset också, dessutom har jag köpt en komplett på loppis som ska få ersätta nåt modernare krafs i ett rum som tidigare haft just en sån här tidigare.
Knappar och kontakter i svart bakelit är inte så dumt heller!

Vattenkran till tvättmaskinen

Vägguttag i tvättstugan

Ström till tvättmaskinen

Vattenkran i pannrummet

Strömbrytare till pannan

Huvudkran till varmvatten

Strömbrytare till matkällaren

Belysning nedanför källartrapp

Belysning i pannrum

Belysning i källarrum

6 kommentarer:

  1. Instämmer! Funktion och tålig kvalitet. OBS jag skrev tålig, inte dålig. Du "motionerar" väl kranarna ibland så de inte kärvar.Spindelbrott, när de behövs som bäst, är inte kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kranarna motioneras regelbundet, utom huvudkranen för varmvattnet...den hade jag aldrig sett innan jag tog bilden!
      Dold placering bland en massa rör uppe i taket ovanför frysskåpet är anledningen, inte ens farsan som köpte huset på 60-talet och hade det tills jag "ärvde" det, hade sett den innan!

      Radera
  2. Spännande rundvandring..vi gjorde det samma i vårt hus samt morsans..gamla kontakter och kranar.
    Sånt är kult, gott nytt år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räknade snygg-lampor, 8st bevarade i bostadshuset, 1st på toaletten i verkstaden (utbyggnaden med toaletten gjordes -99 och jag SKULLE ha en sån lampa där), likadant med ett förråd som gjordes iordning för 20 år sen, där sitter det också en sån lampa, höll på att glömma verkstadsvinden som också utrustades med 2st när belysning installerades där för 10-15 år sen.
      Jag tror elektrikern mumlade nåt om uråldriga grejer... :D

      Radera