söndag 18 oktober 2015

LOFSDALEN

Imperial58 var och utforskade Härjedalen medelst Range Rover under några dagar i slutet på september, givetvis var kameran med och bensinmackarna stod i fokus.

Stopp nr.5 och byn där jag skulle ställa upp husvagnen några nätter var Lofsdalen.
Uno-X ser man tydliga spår av utanför ICA-butiken.
Gulf fanns i byn för riktigt länge sedan.
Numera tankar man i en containermack placerad på andra sidan vägen mittemot.

Om jag kört norrut en bit från Linsell istället för att svänga vänster mot Lofsdalen så hade jag kommit till Ransjö. 
Där fanns en Caltexmack 1947, den blev sedermera Texaco och fanns kvar ända till 1970, då den lades ned, adressen var Gästis 119.
Misstänkte att det inte fanns några spår av den så därför skippade jag den.

Glöte passerade jag däremot på väg mot Lofsdalen, där fanns Texaco på 30- & 40-talet, sen Caltex som hängde med en bit in på 50-talet som det verkar.
OK kom dit i slutet på 70-talet och hängde med via namnbyte till OKQ8 ända in i mitten på 2000-talet. Macken låg vid Glötebua, byns affär som stängde 2006, affären var ombyggd så den såg ut som en vanlig villa så det blev ingen bild där.


F.d. Uno-X på Lofsdalsvägen 28

Lofsdalen Bensin & Diesel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar