måndag 25 september 2017

6 Dagar, 6 Län, 8 Landskap & 164 Mil - Del 21

Kombinerad bilträff- & mackspaningsresa, precis som det ska vara!
Slutmålet var Degerfors och Svenska AMC/Rambler Sällskapets sommarträff som hölls på Degernäs camping.
Som vanligt valde jag inte de närmaste och rakaste vägarna, varken dit eller hem, utan lite alternativa längre kringelkrokar för att helt enkelt få se lite mer av vårt avlånga land.

6 dagar var jag ute som sagt
6 län besöktes, Jämtlands, Västernorrlands, Gävleborgs, Dalarnas, Värmlands & Örebro län
8 landskap, Jämtland, Härjedalen, Medelpad, Hälsingland, Dalarna, Västmanland, Värmland & Närke
164 mil hade jag kört när jag kom hem igen.

DALA-JÄRNA:
Jag har hittat så klent med adresser i stationsförteckningarna just om Dala-Järna,
men bolagen jag hittat som funnits här är följande:
BP, Caltex, Nynäs, OK, Statoil & Texaco.
BP ca. 50-tal till 90-tal vid Väg 71.
Caltex/Texaco ca. 30-tal till sent 60-tal.
Nynäs ca. 50-tal till 70-tal, A. Knutes var innehavare 1956.
OK 80-tal.
Statoil 2000-talet.

En numera nedlagd mack låg på adressen Myrbacka 111, byggnaden finns kvar men är rejält ombyggd och ser ut som det bostadshus det numera är.
En gammal bild finns här: 
http://karta.aerobilder.se/Default.asp?modVID=915903&modID=7866&modID2=362615&modID3=8

En annan adress där det funnits en mack är Uppsälje 91, mellan Dala-Järna & Vansbro, såg ut att ha varit en gammal lanthandel.


.
F.d. mack på Emaus 17

Din-X på Utby 19

F.d. mack på Utby 15


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar