tisdag 5 september 2017

6 Dagar, 6 Län, 8 Landskap & 164 Mil - Del 13

Kombinerad bilträff- & mackspaningsresa, precis som det ska vara!
Slutmålet var Degerfors och Svenska AMC/Rambler Sällskapets sommarträff som hölls på Degernäs camping.
Som vanligt valde jag inte de närmaste och rakaste vägarna, varken dit eller hem, utan lite alternativa längre kringelkrokar för att helt enkelt få se lite mer av vårt avlånga land.

6 dagar var jag ute som sagt
6 län besöktes, Jämtlands, Västernorrlands, Gävleborgs, Dalarnas, Värmlands & Örebro län
8 landskap, Jämtland, Härjedalen, Medelpad, Hälsingland, Dalarna, Västmanland, Värmland & Närke
164 mil hade jag kört när jag kom hem igen.

GRÄNGESBERG:
En nedlagd Mobilmack med pumpön kvar är det första man möts av när man kommer in i Grängesberg norrifrån, Björhyttevägen 1 är adressen.
Grangärdesvägen 2 är en adress jag hittat i en gammal stationsförteckning från Mobil, 
den vägen måste ha bytt namn för den verkar inte finnas nu.
Även OKQ8 är nedlagd nu, bilden jag fick låna av Anders Hjelm visar hur den såg ut när den var i drift.
Hittade även ett foto på Tradera från IC-tiden.
Gulf står det numera på skyltarna på den gamla Shellmacken,
bilden från Anders visar hur den såg ut tidigare.
På 50- & 60-talet fanns även Nynäs representerat, adress okänd, 
Bernt Grähs hette innehavaren 1956 i alla fall.
Texaco(1938) & Caltex(1952) hittar jag också att det funnits här.
Pratts var det Alfr. Söderlunds Handels A.-B. som sålde 1928. 

Nedlagd Mobil på Björnhyttevägen 1

IC/OK/OKQ8 på Kopparbergsvägen 47


Foto: Anders Hjelm
Foto från Tradera




Shell/Gulf på Kopparbergsvägen 45

Foto: Anders Hjelm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar