torsdag 27 juni 2019

Älvsbyresan 2018 Del 1

På't igen då, efter en tung tid med bl.a. sjukdom i familjen så börjar inspirationen så sakteliga återkomma, så vi kör väl en serie med förra sommarens långresa.
Efter den nästan obligatoriska Rättviksresan förra sommaren så företog jag en resa norrut med sikte på bensinmuseet i Älvsbyn, mackspaning längs vägarna blev det givetvis.

Sträckan upp till Storuman hade jag åkt tidigare så jag började denna resa i Lomselenäs kan man säga.
Nedlagd mack, troligen BP då jag inte hittat nåt annat än att BP funnits här, i drift fram till mitten på 70-talet ca.
F.d. mack på Lomselenäs 158

Nästa stopp var Sandsele, Gulf fanns där fram till 70-talet, troligen är det f.d. Gulf på bilden.
F.d. mack på Sandsele 19

Blattniksele var nästa stopp på resan, där finns faktiskt fortfarande möjligheten att tanka!
Affären Violas Eftr känner Riksettan-läsare säkert igen.
Shell/Bilisten/Q Star på Strandvägen 63

Nedlagd Esso på Strandvägen 8

Violas Eftr bredvid Esso, har också lagt ned...


Sorsele blev nästa anhalt, tankning på OKQ8 och köp av läsk och godis på Q Star-butiken.
I övrigt så har BP funnits här, kanske den mack som sen blev Statoil och nu Q Star.
IC fanns här redan på 40-talet, Esso på 50-talet och Texaco redan på 30-talet via Caltex till att åter bli Texaco igen, fram till mitten på 90-talet har jag uppgifter på att Texaco fanns här.
Uno-X har tydligen också funnits här.
Nedlagd OK/OKQ8 på Varggatan 1-3

Statoil/Q Star på Stationsgatan 20

Gulf/Q8/OKQ8 på Stationsgatan 22

Nedlagd Shell? på Vindelvägen 17

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar