söndag 19 september 2010

Spaningsåket.

Imperial LeBaron -58


Imperial LeBaron -58


Imperial LeBaron -58
Sämre kan man ju åka när man spanar efter mackar & annat skoj.
De övre två bilderna är från en trevlig liten bilträff som en bekant till mig i Norge anordnar ute på halvön Frosta, detta var i Juli i år. För att komma dit svänger man av Europavägen i Åsen alldeles vid en Esso-mack! Alltså en riktig Esso-mack med den snygga ovala skylten och allt! Synd att jag blivit så exalterad vid åsynen av den bägge åren jag varit dit, så att jag helt har glömt bort att fota den...
Men jag har i alla fall varit in i macken och köpt den livsnödvändiga norska chokladen Troika som ej finns i Sverige.

Troika sjokolade
Bränsleförbrukningen ligger på ca. 1,3L/mil om jag håller runt 100 km/tim, vilket jag tycker är helt ok med den vikten och det luftmotståndet. Motorrumsbilden är tagen några månader efter målning av motorrum och motor, renoverade även topparna, bytte kamaxel, lyftare, kamdrivning & oljepump i den vevan. Motorn är ju som alla ser inte originalets 392 Hemi, utan en 318 från -89 med datorstyrd bränsleinsprutning. Färgsättningen på motorn är hämtad från Dodge -59 D500, tycker det blev bra!
En kul grej är att jag, bilen & min SMV husvagn syns i nyaste numret av Bilsport Classic (nr 10).
När jag satt på campingen i Rättvik under Classic Car Week och skulle äta frukost i somras så kom Lars-Åke Krantz knatande och undrade om han fick intervjua mig och ta några bilder för tidningens räkning. En sån sak säger man ju inte nej till!

4 kommentarer:

  1. Var ju tvungen att leta upp dig i tidningen. Kul! Då fann man ju ett namn på dig också :)

    Krantzen är en mycket sympatisk kille, våra vägar har korsats några gånger. Framförallt är han en kunnig och duktig skribent

    Fin kärra du har, förresten. Och så har du börjat i rätt ända också. Renoverat motorn först. Har sett alldeles för många nylackade, blanka och fina bilar i sommar som kokat eller haft haverier på drivlinan p.g.a att de prioriterat lite fel

    SvaraRadera
  2. Jag började med att svetsa in ett golv i bilen, det gamla var bortrostat, framsoffan vilade på ramen... Sen stoppade jag i motorn i orenoverat men väl fungerande skick för att få bilen rullande nån gång. Det jag däremot kostade på direkt var helrenovering av kylaren med nytt effektivare cellpaket och allt!
    Har sett så många som lägger 30.000:- på motorn men snålar in 5000:- på kylaren och sen kokar sönder sina nyrenoverade motorer och får börja om från början... Så onödigt!

    SvaraRadera
  3. skön patina på din bil!

    Hälsar
    Gittan

    SvaraRadera