söndag 27 mars 2011

Minnen från Moppe-tiden.

Alldeles nyinförskaffad, notera originalstyret!

Service. Grovt bakdäck monterat, styret bytt. Ännu inget trim.

Casal som renoverades och såldes, jag på bilden.
Zündapp KS50 -68, köpt i fint välhållet originalskick av en gammal gubbe som blivit för gammal att köra den.
Det fina skicket lyckades jag behålla, med prestandan förbättrades rejält ett kort tag efter köpet.
Eftersom det inte tillverkades trimprylar till min gamla motor så köpte jag en lågmilad, otrimmad Mustang Cobra från -78 som jag tog motorn ifrån.
Modernt värre med kantiga svartlackerade sidokåpor.
En 70cc 13hk cylinder beställdes tillsammans med ett högkompressionstopplock, grövre insug, Mikuni 20mm förgasare, 36mm krök med passande grov effektljuddämpare, 14-kuggat framdrev & 36-kuggat bakdrev.
Kombinationen blev otroligt driftsäker skulle det visa sig, var tvungen att byta kolvring en gång det var allt.
Kördes sommar som vinter, då på dubbade trialdäck.
Gick ärliga 100 km/h på plan väg, skitkul att köra förbi bilar på insidan på E14 som vägen heter nu.
Hade även en 10/43-drevning som åkte på ibland när jag fick lust att åka i terrängen, då blev den urstark!

Casal K190:n var en 77:a tror jag, som lackades om och fräschades upp, såldes sedan med viss förtjänst.

2 kommentarer:

  1. På den tiden runt 1970 tyckte jag inte om den typen av tank på Zündapp, då var efterföljare snyggare. Men nu tycker jag den har karaktär och känns lite ovanlig.

    SvaraRadera
  2. Casal, som byggdes i Portugal, kallades ofta för "Konsum-moppe" då de såldes på OK-mackar och en del större Domus-varuhus.
    Motorerna som var ganska lika Zündapp gick att trimma relativt lätt och många Casalmoppar gick som skållade troll

    SvaraRadera