torsdag 31 mars 2011

YALE




Snön verkar ju vara ofrånkomlig där jag bor så då måste jag ju ha något att skotta bort den med, och vad kan då vara lämpligare än en fyrhjulsdriven hjullastare från Yale till detta?
Modellen heter Yale-Trojan 204 PDT och just min är tillverkad 1964.
Dessa byggdes i England, som min, men även i USA & Belgien.
Svensk generalagent var Teredo Maskin Aktiebolag, vars innehavare var Chrysler Baronen i Bettna, Lennart Widerdals far, som jag tyvärr inte minns förnamnet på.
I de engelskbyggda satt det en 6-cylindrig Leyland dieselmotor på 5,76 liter medan det i de USA-byggda satt GMC 2-takts dieselmotorer, har även hittat uppgifter på att det ska ha förekommit Cumminsdieslar.
När maskinerna kom till Sverige så byttes dessa motorer ut av Teredo mot Volvos D67C-motor, som bl.a. satt i Volvos lastbil Viking
De som byggdes i Belgien hade däremot Volvomotorn redan från fabrik.
Växellådan är av convertertyp med 3 växlar framåt & en bakåt och heter Allison CRT 3331-1, hjulaxlarna är av fabrikat Rockwell.
Teredo monterade även hytt på maskinerna, som egentligen var helt öppna från fabrik, hytten är tillverkad av AB Bröderna Ottoson & Co i Klippan.

Första gången jag så en sån här var hos just Baronen, och jag tyckte den var skithäftig!
När jag en tid senare satt hemma vid köksbordet och läste småannonserna i LT och såg en till salu bara 10 mil bort så blev jag eld & lågor, ringde upp säljaren på stört bara för att få veta att den redan var såld.
Misströstade en stund & gick sedan vidare.
Sen, efter ett par veckor så ringde säljaren upp mig och frågade om jag fortfarande var intresserad, vilket jag givetvis var.
Eftersom köparen aldrig hade dykt upp och hämtat den och inte svarade i telefon och han ville få bort maskinen från den plats där den stod så ringde han helt enkelt till nr.2 på listan.
En kompis med tillgång till lastbil med flakväxlare engagerades för hämtningen, den var ju inte på långa vägar körbar efter att ha stått ute oanvänd i runt 15 år, dessutom fanns inget avgasrör så det hade runnit in vatten i motorn genom grenröret.
Köpesumman var 5000:- med 1000:- i tillägg för en fungerande motor som en bekant till säljaren hade till salu.
En eller 2 helger efter att "Jalle", som han fick heta, hämtats så bar det av till Hammerdal med bil & släpvagn för att hämta motorn, rejält vinterklädd var jag för det var -14 grader på morgonen!
Trevligt nog så var det -24 grader i Hammerdal och motorn satt i en Viking-lastbil som stod utomhus...
Snabbaste demonteringen blev med gassvets sen kunde den lyftas ur med hjullastare och placeras på mitt släp.
Fick otroligt bra hjälp med motor-urtagningen av säljarens son, dessutom utan extra kostnad!
Med hjälp av svågern och en lånad Volvo hjullastare så byttes motorn på Jalle utomhus hemma på min parkering, fortfarande vinter men då i alla fall plusgrader.
Den startade på en gång!
Hydraulslangar byttes, liksom alla oljor. Snökedjor köptes hos Kedjan i Östersund.
Efter en vinter utan bromsar så renoverades bromssystemet, backarna skickades till Nobtec, som även fixade en rep.sats till huvudcylindern. Hjulcylindrarna fanns att köpa nya till ett horribelt pris, så istället skickade jag dom till Anderssons Veterandelar i Surte för renovering.
Av hydraulcylindrarna  har 3st renoverats, detta gjordes på Jisab i Östersund.
Vissa nya originaldelar var Baronen behjälplig med från sin fars gamla lager.
Mycket annat smått & gott har givetvis också gjorts!

På den översta bilden som är rätt tidig i min ägo, syns den första dragningen på avgasröret, den ändrades senare till det man kan se på nästa bild.
På den andra bilden har även grenröret bytts, originalet med utblås rakt uppåt hade rostat hål på flera ställen.
På bild nummer tre, som jag tog idag på morgonen, ser man min egenhändigt tillbockade motorhuv, rödbrun till färgen.
Bild nr.4 visar typskylten.
Med serienumrets hjälp så plockade Baronen fram vagnkortet från sin fars arkiv som han sedan skickade en kopia på till mig.
En instruktionsbok & reservdelskatalog samt en försäljningsbroschyr fanns också i gömmorna, dessa fick jag också tillsänt mig.

16 kommentarer:

  1. Skitfräck!, lite avundsjuk blir man allt. =)

    SvaraRadera
  2. Söt! Blir lite avundsjuk jag med. :)

    SvaraRadera
  3. Anders1/8/11

    Har en likadan,vet du vart man fyller växellådsolja?

    SvaraRadera
  4. Jag brukar fylla på i pluggen på höger sida mitt ovanpå den nedre "lådan" där kardanaxlarna går ut, nivåpluggen sitter baktill på den "lådan".
    Med motorn igång ska det precis droppa ur nivåhålet, då är det rätt volym.

    SvaraRadera
  5. Anonym12/8/11

    Tack för tipset! Mvh Anders

    SvaraRadera
  6. Anonym5/3/12

    hej han heter henning viderdahl och hade ett ställe i bettna utanför nyköping
    mvh niclas

    SvaraRadera
  7. Henning var det ja! Tack!

    SvaraRadera
  8. Anonym22/3/12

    jag var där och körde hans troja och sen tog han även in insly grävare nu finns inte lenart baron kvar heller har jag tyvär hört
    min farfar köpte en troja 204 av Henning på 60talet och den var med ända fram till 98 hos oss sen gick den till skrot tokigt nog men de finns fortfarande kärlek till den maskinen kul att höra att de finns några kvar och bevarade mvh niclas

    SvaraRadera
  9. Anonym14/7/16

    Jag har en likadan! Fast möjligtvis med mera färg kvar.
    Med vänlig hälsning Michael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt!
      Fungerar den så du använder den?

      Radera
    2. Anonym4/8/16

      Ja den funkar rätt så bra, lite problem med att skopan sjunker och att bromsen är halvdan. Tyvärr så har jag inte någon dokumentation eller instruktionsbok. Så det hade varit kul att komma över lite mera information.

      Radera
    3. Anonym4/8/16

      Förresten, du vet inte vart man kan se oljenivån i convertern? Och vad ska det vara för olja i den om det behöver fyllas på?

      Radera
    4. Samma problem som med min då.
      Oljenivån ska kollas i en plugg på baksidan av den stora fyrkantiga "lådan" längst ner på växellådspaketet, varm olja och motor på tomgång så ska det droppa lite ur hålet har jag för mig att det var.
      Rak 10W motorolja kör jag med både i lådan och i hydrauliken enligt rekommendation av nån jag fick tag på som renoverade såna lådor.

      Radera
  10. Anonym1/9/16

    Tack för infon om oljan! Jag ska kolla och fylla på om det behövs. Trist om den skulle gå torr. Du har inget nummer på repsatsen till huvudcylinder som du köpte på Nobtec? Jag behöver nog en sådan med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr ingenting jag kommer ihåg.
      Undrar om vi gick på nåt nr. som stod på huvudcylindern kanske...
      Annars brukar storleken på vissa packningar stå ingjutet i gummit.

      Radera
  11. Anonym6/9/16

    Man kan ju inte ha allt i huvet. Jag får ta isär och kolla. Ingen olja läcker i hjulcylindrarna såvitt jag kan se och det finns olja i huvudcylindern. Men ingen broms..

    SvaraRadera