fredag 1 februari 2013

АВТОЗАПРАВОЧНАЯ СТАНЦИЯ

...eller i kortare form, som jag antar är i dagligt tal: АЗС

Bensinstation heter det på svenska!

Vadan denna ryskalektion kanske någon frågar sig?
Jo jag läste en bok, Red Fox av Anthony Hyde från 1985, där huvudpersonen flög till St. Petersburg(Leningrad), hyrde en bil och så småningom hamnade på en av få bensinstationer där på den tiden. Det är INTE få mackar där nu kan jag berätta...
Jag kollar vad det finns för bensinmärken i Ryssland var den briljanta idén jag fick, det kan ju inte vara så många, jo tjena!, har väl hittat närmare 40 st den senaste veckan och till på köpet lärt mig att läsa ryska ganska bra!

NESTE OIL från Finland finns representerat i Ryssland, liksom
STATOIL,
SHELL och
BP 

Sen börjar det krångliga...

TNK, som har mackar under sitt eget namn, men kanske även skyltat ihop med BP då de har nåt sorts partnerskap ihop.


SLAVNEFT ingår tydligen också till hälften i TNK-BP 

Slavneft ägdes tidigare delvis av 
SIBNEFT 

som numera heter
GAZPROM-NEFT


Vidare så finns:
TATNEFT

BASHNEFT

ROSNEFT



FAETON

Där stoppar jag i detta inlägg, fortsättning följer...

3 kommentarer: