söndag 30 juni 2013

Hoting-Tåsjö rundan del 8: Finalen

Efter att ha tillbringat en hel del tid i Lapplia så var det meningen att man skulle vända och köra tillbaka samma väg som man kom dit, det gjorde inte jag, jag genade och tog grusvägen på sjöns södra sida tillbaka.
Det är kul att sladda fram på en grusväg då och då, dessutom fick jag ju se ytterligare lite för mig nya vyer.
Första byn man passerar efter Skansnäset heter Svedje och där fanns det en Caltexmack enligt 1963 års kartbok, såg inget som kunde ha varit lämningar efter den.
Vidare så passerar man lite småställen med typ ett hus men som faktiskt har skyltar med namn vid vägen, sen kommer Väster-Sandnäset och Öster-Sandnäset och i det senare så fanns det Texaco i 1938 års kartbok, konstigt nog hittade jag inte igen den macken heller! :-D
Sen kommer man till Lövvik och där är det faktiskt så många hus att man ser att det är en by, uppgifter på att det funnits Caltex/Texaco på 50-60 talet, såg inget direkt mackliknande när jag bara passerade.
En stund senare så kom jag ut på samma väg som jag tidigare åkt och styrde tillbaka till Hoting och en avslutande kontroll och målgång.
Prisutdelning skedde lite senare i en park mitt i byn.
Turligt nog så vann jag inte förstapriset, som var en DAF 66 -75, lågmilare var det, men ändå...
Här nedan kan ni se rallyts sträckning.


Det blev en resa i helgen också, en sorts kombo-resa, mackspaning och handla, förena nytta med nöje kallas det visst.
Mer om det i nästa inlägg!

1 kommentar:

  1. Tack för en trevlig reseberättelse! Kul med alla bilder från Lapplia.

    SvaraRadera