söndag 20 april 2014

En Göteborgsresa, hemresan del 23

Hasslerör får ett eget inlägg, istället för att räknas ihop med Mariestad.
Några månader innan jag var där så fanns det klassiska motellet kvar, jag tyckte det var något som inte stämde när jag stannade till där för att fotografera och fick förklaringen alldeles nyss när jag sökte på nätet om motellet, se länken nedanför fotot.
Om Hasslerör i övrigt beträffande bensinstationer så är det enda jag hittat att Texaco fanns här sent 30-tal.

Shell på Hasslerör Bensinstation 1



http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/article1423653.ece

Efter detta stopp började det bli sent och jag blev lite stressad över att ha så långt kvar att köra hem så det blev en rask färd norrut utan fotostopp.
Jag hade planerat en övernattning på hemresan men ville inte ha så långt kvar att köra dagen efter, så när jag kom till Filipstad så svängde jag av där för att få övernatta på ett klassiskt Esso Motor Hotel.
Det blev inte så...stället visade sig ha chanserat rejält!
Jag satt kvar i bilen utanför utan att ens gå in, sökte lite på nätet om stället och fann att folk inte var nådiga i sina kommentarer hur uselt allt från mat till rumsstandard var, betygen var lägsta tänkbara.
Det rörde sig mycket folk där men alla var mörkhyade, de skrattade och pratade och jag tänkte att det var någon gruppresa på väg till fjälls.
Jag åkte ner på Statoilmacken istället för att få lite mer info, personen som jobbade i kassan frågade om jag tänkte bo eller äta där, bo svarade jag.
Personen berättade att motellet numera var flyktingförläggning men att det visst fanns nåt rum kvar för uthyrning, det var dock inget som rekommenderades, och att äta där avråddes jag starkt ifrån om jag inte ville bli sjuk.
Jag satte mig i bilen igen och ringde runt på några andra ställen i närheten som jag fick tips om på macken.
Det visade sig att alla hotell i Filipstad ägs av norrmän, i alla fall dom jag ringde till, och att priserna verkade vara anpassade för norrmän de också.
Innehavare av en s.k. smartphone som man är så sökte jag på nätet efter nåt ställe närmare hem och hittade Värdhuset Flottaren i Vansbro, vilket skulle visa sig vara ett lyckokast.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar