söndag 27 april 2014

En Göteborgsresa, hemresan del 24

Var var jag, jo just ja, i bilen i Filipstad.
Jag ringde till Flottaren för att höra om det fanns något rum ledigt, vad det kostade och hur sent man kunde komma dit.
Det visade sig vara ägarinnan själv som svarade, rum fanns det och hade hon hunnit stänga och åka därifrån så kunde hon lägga ut rumsnyckeln så det vara bara för mig att gå in på rummet.
Priset tyckte jag lät skäligt.
Detta var strax efter kl.19 och  beräknade att det skulle ta ungefär 1½ timme att ta sig de 10 milen till Vansbro i mörker på vinterföre.
Jag lämnade Filipstad och väglaget norrut visade sig vara hårdpackad snö/is och osandat, alltså ett konsekvent vinterväglag som jag är van vid, därför gick det bra att stå på lite extra.
Jag tävlade mot GPS:ens beräknade ankomst och körde in ganska mycket tid.
Typ 50 minuter senare stegade jag in i receptionen på Flottaren och anmälde min ankomst till kvinnan jag tidigare talat med i telefon.
Hon såg väldigt tvivlande ut att det verkligen var jag som redan hunnit dit och frågade om jag verkligen varit i Filipstad när jag ringde.
Hon skrev in mig och jag fick min rumsnyckel, sen frågade hon om jag var hungrig, för i så fall kunde hon starta upp köket igen.
Det kändes onödigt då jag köpt lite fika tidigare på macken i Filipstad.
Stället har mycket motell-känsla(positivt!) och rummet visade sig vara helt nyrenoverat, badrum och allt, sängen var otroligt skön, resans absolut bästa!
Lugnt och tyst var det också, förutom "spökena", då jag var den enda gästen den natten.
Vaknade utvilad morgonen efter och gick till restaurangen för att inta frukost, det var en fullödig hotellfrukost där inget saknades och det som jag provade smakade utmärkt.
Det var ägarinnan som jobbade även denna dag och hon frågade om rummet varit till belåtenhet, jag svarade ja, förutom att spökena levde om lite på natten.
Hon såg chockad ut när jag pratade om spöken men förklaringen visade sig vara att byggnaden rörde sig vid bl.a. temperaturskillnader då den står så nära älven, vilket gav knakningarna och smällarna i väggen.
Efter utcheckning så blev det ett varv runt samhället för fotografering av de tre mackarna.

Två tidigare adressuppgifter för Shell är Järnvägsgatan 6 & Järnavägen 6.
Koppartrans hade också adress Järnavägen, numera Sågvägen 1.
OK låg på Järnavägen 7.

Shell/St1 på Älvgatan 1

OKQ8 på Älvgatan 2

BP/Statoil på Järnavägen 8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar