söndag 6 april 2014

Komforten återställd.

Efter många om och men så sitter det äntligen nya stötdämpare fram på min mors Mazda.
Gjorde ett försök redan för flera år sen och beställde hem nya fjäderbensinsatser, men efter att ha fått hem 2 olika sorter och ingen av dom passade så gav jag upp för då.
Jag återupptog sökandet för några veckor sen och hittade Sachs-dämpare som skulle passa just kombi 79-81 & 82-87, samt sedan/coupé 80B-81, kombin fortsatte nämligen med denna kaross trots att sedanen kom i ett helt nytt utförande till 82-års modell.
Dämparna kom och jag rev ner högersidan förra fredagen, glad i hågen drog jag ur den gamla insatsen som var av den japanska modellen som använder fjäderbenets rör som ytterhölje för stötdämparen, vilket gör att det blir väldigt oljigt och grisigt när man tar isär dom.
Vis av tidigare erfarenheter så öppnade jag den nya dämparens förpackning försiktigt ifall jag skulle behöva återförsluta den och returnera dämparna om dom inte passade, tog dämparen och skulle trä ner den på plats då det självklart tog tvärstopp!
Även denna dämpare var för grov, liksom de förra två jag provade då för några år sen.
Kontrollmätning visade att den nya dämparen var 1,5 mm grövre än hålet den den ska ner i, och jag drog mig till minnes att det var just 1,5 mm jag kommit fram till även förra gången.
Bara att sätta ihop igen med den gamla insatsen...
Ett sista försök gjordes med att beställa det andra artikelnumret på stötdämpare fram till 929 av dessa årsmodeller som denna firma hade listad, den skulle dock bara passa sedan & coupé 4.78-80A, men när jag fick dämparna och pillade lite på en etikett på förpackningen så kunde jag läsa på etiketten under att den även passade kombi 1.79 >, en kontrollmätning av dämparen innan jag rev framvagnen igen visade att den borde passa, vilket den också gjorde!
Passade även på att rengöra och rostskydda de väldigt solida och fina nedre fjäderskålarna så de fortsätter att hålla sig i det skicket.
929 med denna kaross kom som 78-års modell, alltså har kombin minst ytterligare en sorts främre stötdämpare, nämligen den som ska passa upp till 1.79, vilket innebär att det till just kombi av 79-års modell finns inte mindre än 3 olika dämpare att välja bland!!!
Känns som rena lotteriet att hitta rätt dämpare...
Bak var det däremot enkelt, rätt på första försöket då för några år sen.
Nu slipper man höra det förargliga slamret från glappet i högerdämparen och man slipper även bli åksjuk av gungandet, perfekt!

Mazda 929L Kombi Automatic -79

2 kommentarer:

  1. Bilen ser otroligt fin ut för vara så gammal. Den var väl ovanlig när den var ny och idag är den nog ganska unik.

    SvaraRadera
  2. En fin bil. Gratulera modern!

    SvaraRadera