lördag 25 juni 2011

Mackspaning 45:an Östersund - Dorotea, del 1

Ja, alltså jag har ju en bil som ska köras 100 mil för att efterdra toppen på och då måste jag ju jobba på lite och då kan det lätt bli 65 mil en midsommardag...
Kombinera nytta med nöje är ju aldrig fel så en mackspaning fick det bli!
Först ut är Hökbäck, en bit innan Lit, där det en gång var en Mobil station.
1978/79 var adressen Hökbäck 1460 och innehavaren hette Gunn Andersson.
1962  hette föreståndaren Hjalmar Henriksson.
Mobil i Hökbäck
Sen kommer man till Söre, strax innan Lit.
Här fanns det en Shell station, nu endast bilverkstad.
På 1920-30 talet fanns det Texaco och på sent 60-tal  Esso, men jag hade inte pluggat in utseendet på de husen som hade pumparna så jag missade dom, om byggnaderna ens finns kvar.
Shell i Söre, se HÄR för gammal bild!
Sen kommer vi till själva Lit och dess Statoil 1-2-3, tidigare BP, på Östersundsvägen 24.
Innehavaren av BP 1978/79 hette Viktor Eriksson.
BP/Statoil i Lit
Vidare går färden till Häggenås och den gamla Texaco stationen, numera Preem automatstation som ligger på Strömsundsvägen 9.
Texaco/Preem i Häggenås
Uppdatering 140112: Mittemot Preem låg tidigare Nynäs, vilket jag inte visste när jag åkte där.

Och där bryter jag för ikväll med tanke på att det är nära midnatt och att jag kört 55 mil idag = trött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar