söndag 8 juli 2012

Lördag i Lörstrand

Imperial 58 dammade av sin Imperial 58 och dammade iväg till Lörstrand igår lördag.
Såg i en motortidning förra helgen att det skulle vara stor-loppis vid Esso nostalgi-macken.
Det räknade jag ut rätt snabbt att det skulle bli en trevlig lördagstur, även om inte loppisen skulle vara något så hade jag ju macken att titta på., och vilken mack sen!
Imperial 58 gick omkring där inne och var alldeles salig!
Ett besök på denna mack rekommenderar jag verkligen!
Möjlighet till förtäring fanns i servicehallen där det var 50-tals café, tyvärr kön var lång hela tiden så det var tur att jag tagit med egen lunch.
Fint väder med sol till en början men på eftermiddagen kom det några regnstänk, dock väldigt lite och varmt var det hela tiden.
Många entusiastbilar hade letat sig dit och hade ett eget område på lägdan att parkera på.
Jag gjorde några loppisfynd, en gammal OK-karta i nyskick för en tjuga och 2 gamla Ronson tändare!
Jag som aldrig rökt eller ens tänkt börja köper, inte en utan två tändare!
Jag skyller på att dom var snygga!
Jag tyckte att stilen riktigt skrek amerikanskt 50-tal med krom, fenor & gulddetaljer.
En sökning på nätet gav informationen att Ronson Varaflame presenterades 1957 att den mindre av dom jag köpte heter Adonis.
Jag hittade en exakt likadan som min i Navy Blue på E-bay, fast den var mer sliten, den begärdes det ca. 700:- för!!!
Jag gick också och trånade efter en gammal BP reservdunk, en gul med grön BP-logga, på typ 5 liter.
Det var en äkta gammal dunk med lite rostfläckar men jag tyckte 350 spänn var för mycket.
Men snygg var den...

Just parkerat, utsikt över mack & loppis

Peugeot 403

Peugeot 404

Entusiastbilar på rad

VW 1500 & Volvo PV

Pontiac Grand Prix

Esso-macken

Pump-ö med vackra pumpar

Saab 2-takt

Cadillac -59

DeSoto

Cadillac

Imperialen

Dodge

Chevrolet

Amazon 123 GT


Tändarna som jag köpte på loppisen
Interiören på macken var bara så mycket, så bilderna på den får ett eget inlägg!

6 kommentarer:

  1. Riktigt snyggt inlägg och som det verkar en bra tillställning. Jag hade nog också köpt tändarna, fast jag inte röker :-)
    Macken verkar vara något extra!

    SvaraRadera
  2. Anonym9/7/12

    Hej, intressant
    Jag kommer att passera Lörstrand den 17 juli och undrar om macken är tillgänglig för besök under dagen. Har de någon hemsida?

    Mvh/Lasse Bertlind

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte lyckats hitta någon hemsida...
      Det kanske går höra med ägaren om att få titta in?
      http://helahalsingland.se/ljusdal/jarvso/1.4880851-nostalgitraffen-som-vaxer

      Radera
  3. Anonym9/7/12

    OK, tack för svaret. Får väl göra ett försök när jag kommer dit. Du vet möjligtvis inte vad ägaren heter, så kan jag kanske fråga mig fram?

    Lasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stig Borg heter han.

      Radera
    2. Anonym9/7/12

      Tack en än gång för svaret.

      Lasse Bertlind

      Radera