lördag 10 augusti 2013

Generationsskifte

Moderna tider!
Imperial 58 har köpt en sprillans ny husvagn som ska ersätta trotjänaren sen 18 år tillbaka, min SMV 24 LSR från 1972.
En T@B 320 White av 2013 års modell, alltså helt fabriksny, fastnade jag för.
Dessa säljs till kampanjpris med en massa extrautrustning inkluderat i priset.
En mycket trevlig och lättdragen vagn, tjänstevikt endast 600kg, som dessutom, i mina ögon, är riktigt snygg!

Invigning på Frösö Camping

Hemma på parkeringen
En del skillnader mot SMV:n finns det ju, värmen är luftburen med en gasolbrännare, där det i SMV:n är vattenburet med en gasolpanna men även en elpatron om man står nätansluten, så där känns ju SMV:n faktiskt lyxigare.
SMV:ns främre sittgrupp för 2 personer existerar inte i T@B:en som även saknar SMV:ns ganska rymliga toalettutrymme, men så är den ju bodelen en meter kortare också.
Kylskåpet i T@B:en har ett 12V läge utöver gasol & 220V läget, bra om man inte vill ha gasolen igång under körning, det saknas i SMV:n.

SMV:n kommer jag nu att sälja med saknad, den har ju hängt med mig på en hel del bilträffar och annat genom åren.
Uppställd på campingen i Lycksele

Uppställd på campingen i Vilhelmina
Det är alltså en 24 LSR från 1972, med vattenburen värme med elpatron och gasolpanna, kylskåp går på gasol eller el, 2-lågig gasolspis, alla gasolslangar är nya sen någon vecka tillbaka, 2 gasolflaskor finns.
All el och gasolutrustning fungerar givetvis som den ska.
Elbromsar med den moderna elektroniska styrningen som jag satte i kort efter jag köpt vagnen, har aldrig behövt röra bromsarna sen dess, fungerat problemfritt i alla år!
Alla besiktningspapper under min tid som ägare finns kvar, kanske även något tidigare.
Däcken är nya och ett reservhjul med bra begagnat däck sitter på hållare framtill enligt bilderna, axeln blev bytt 1986 enligt kvitto då den även fick 13" hjul.
Utsidan med matt originallack och mycket patina, inredningen är i fint orört originalskick, rullgardiner för alla fönster och ett myggnät för takluckan finns.
Golvet framtill från dörren och in är lite mjukt men jag som allergiker sover och vistas i vagnen utan problem, så allvarligt dålig är den inte.

2 kommentarer:

  1. Ett toppenval av dig, den är verkligen tidlös och snygg. Skulle jag köpa en husvagn igen skulle det bli en liknande.

    SvaraRadera
  2. Fräck liten vagn och alltid roligt med nytt!

    SvaraRadera