torsdag 15 augusti 2013

Semesterresa i norr - Åskilje

Åskilje en dag i Juli 2013, "Nära dej" butiken Åskilje Livs är nedlagd, skylten har dom helt enkelt vänt på, en liten loppis med café huserar numera i lokalen och en av de två damerna som driver stället sitter utanför och njuter av det vackra sommarvädret.
Möjligheten att tanka försvann för något år sedan, en av pumparna har ett kontrollmärke som var giltigt till 2008, en av de andra pumparna faktiskt några år senare.
Den andra damen har gått in, ännu omedveten om att jag 5 minuter senare ska köpa en gammal Bigglesbok från 60-talet av henne, den kostade en guldtia.
Vi pratar en stund om butiker och bensinmackar som läggs ner, de tycker båda att det är bedrövligt men svårt att göra något åt när byarna avfolkas och de som bor kvar inte är tillräckligt köptrogna.


Relativt många bensinbolag har funnits representerade i olika omgångar i den lilla byn, jag misstänker att det var OKQ8 som var sist att kasta in handduken.
I övrigt så har Gulf, Caltex, Texaco, OK, Uno-X och som redan sagts då, OKQ8, funnits här.
Om alla har legat just där dessa pumpar står vet jag inte.
Först på plats enligt mina kartor och stationsförteckningar var Caltex redan på 40-talet och fram till mitten/slutet av 50-talet.
Sen kom Gulf från sent 50- tidigt 60-tal fram till mitten/slutet av 60-talet.
Uno-X har jag uppgifter från 1977 på.
Texaco har jag uppgifter från 1985 & 1986 på.
OK från sent 80-tal och framåt, OKQ8 tog väl vid sen, finns med i karta från 2004.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar