lördag 27 december 2014

Mackspaning Lesjöfors

Sista inlägget från min Mantorpresa i slutet av Augusti -14.

Efter Filipstad kommer Persberg som passerades utan att veta var BP, som fanns där sent 50-tal till tidigt 60-tal, egentligen låg.
Högkullen är den enda adressangivelse jag funnit.


Över till Lesjöfors istället:
Bergslagsgatan 88 har det legat en mack på, vilket jag inte visste när jag passerade,
Uno-X låg där och fanns på 80-talet och fram till 2008 då den stängdes för gott.
Jag tror att den tidigare var en Essomack.

Esso, har jag inte hittat nåt om under vilka år de var verksamma här.

Shell, vet ej när dom etablerade sig här men 1970 fanns dom i alla fall på plats på denna adress, verkar ha slagit igen i mitten av 90-talet.
Ännu längre tillbaka i tiden stod det en Shell bensinpump utanför dåvarande Kooperativa Handelsföreningen, mittemot OKQ8 idag.

OKQ8, var tidigare bemannad, vilket jag fortfarande trodde att den var då jag hade tänkt att svänga in och handla lite där, det sket sig kan man säga, inte ens byggnaden fanns kvar!
Började som IC, fanns här på 50-talet, vidare OK och slutligen OKQ8.

Texaco fanns här på 30-talet, adress okänd.

Caltex tog över efter Texaco och hängde med till andra halvan av 50-talet.

Nedlagd Shell på Bergslagsgatan 22

IC/OK/OKQ8 på Bergslagsgatan 59

Mellan Lesjöfors och Vansbro ligger Tyfors, där det mittemot adressen Tyfors 31 har legat en mack en gång för länge sedan, vet ej vilket bolag.

3 kommentarer:

  1. Håkan28/12/14

    God fortsättning! Hittade en notering att det var en Shellmack i Tyfors som lades ned 1972.

    SvaraRadera
  2. Tack detsamma! Och tack för uppgifterna!

    SvaraRadera
  3. Anonym14/11/22

    Shellmacken byggdes -52 och lades ner troligen -93

    SvaraRadera