lördag 13 augusti 2011

Mackspaning i Bollnäs

Imperial 58 har varit bortrest i en dryg vecka, Vaxholm tur & retur.
Resan skedde givetvis medelst bil och det blev mackspaning för hela slanten, det tog mig 2½ dag att nå fram till Vaxholm!
Nedresan företogs på följande vägar: E14(givetvis), E45, 296, 84 & 83 sen var jag i Tönnebro där blev det lite E4 tills jag kom till Hamrångefjärden där kom jag in på gamla Riks 13 som jag sedan försökte följa ner till Upplands Väsby.
Jag körde efter en kartbok tryckt 1960 med kartor från 1957 och var in och snurrade i en massa "bortglömda" samhällen efter vägen. Hade även en ny kartbok som hjälp.
En modern GPS var ypperlig att knappa in gamla bensinmacksadresser i för att enklare hitta.
Nu är vi framme i Bollnäs, ingen djupdykning bland mackar som sedan länge är borta men trevligt ändå.
OKQ8 på Norrlandsvägen i Bollnäs
Statoil på Framnäsvägen 1 i Bollnäs, tidigare Esso 
Caltex/Texaco/Preem på Järnvägsgatan 41 i Bollnäs, tidigare Nygatan 41

OKQ8 på Järnvägsgatan 54 i Bollnäs, tidigare OK
Shell på Våggatan 8 i Bollnäs

Q Star på Björkhamragatan 11B i Bollnäs, killen på Zoo-affären trodde det varit BP på 70-talet
Tanka på Hantverkargatan 3 i Bollnäs, tidigare Gulf/Q8?

OK/OKQ8 på Fabriksgatan 2 i Bollnäs
Statoil på Läroverksgatan 52 I Bollnäs, tidigare BP

St1 på Postgränd i Bollnäs
St1 Häggesta i Bollnäs
Mobil fanns i Bollnäs på 60-talet, Åbergs Bil AB på Stationsgatan 22.

3 kommentarer:

  1. Kanske lite tråkiga nu... men om 15 år så sitter våra efterföljare och lovordar oss att vi fotade av dessa nya mackar! :-)

    SvaraRadera
  2. Statoil framnäsvägen = Esso. Preem järnvägsgatan = Caltex/Texaco. OkQ8 järnvägsgatan = Ok. Statoil Läroverksgatan = BP. Du missade Koppartrans och Gulf som låg 2-300 m över Renbron (mot Söderhamn,) Nynäs på gärdet och Nynäs vid gamla Milko och Shell våggatan hade Ok som granne. Har du ngn mailadress så kan jag skicka lite bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för uppgifterna!
      Mail: superstockhemi(at)hotmail.com

      Radera