onsdag 10 augusti 2011

Riksväg 84 Kårböle - Ljusdal

Imperial 58 har varit bortrest i en dryg vecka, Vaxholm tur & retur.
Resan skedde givetvis medelst bil och det blev mackspaning för hela slanten, det tog mig 2½ dag att nå fram till Vaxholm!
Nedresan företogs på följande vägar: E14(givetvis), E45, 296, 84 & 83 sen var jag i Tönnebro där blev det lite E4 tills jag kom till Hamrångefjärden där kom jag in på gamla Riks 13 som jag sedan försökte följa ner till Upplands Väsby.
Jag körde efter en kartbok tryckt 1960 med kartor från 1957 och var in och snurrade i en massa "bortglömda" samhällen efter vägen. Hade även en ny kartbok som hjälp.
En modern GPS var ypperlig att knappa in gamla bensinmacksadresser i för att enklare hitta.
Efter att ha genat på väg 296 kom jag ut på riksväg 84 där första stoppet blev Kårböle, 84:an följdes sedan vidare till Ljusdal.

Texaco/Preem i Kårböle

Detta kan ha varit gamla Caltex i Kårböle
Laforsen, där ska det ha funnits en Fina mack, tyvärr missade jag att leta efter den...

Shell/Bilisten/Q Star på Krogvägen 17 i Korskrogen

Caltex/Texaco/Preem på Härjedalsvägen 118 i Färila

Esso/OK/OKQ8 på Härjedalsvägen 119 i Färila

Tanka på Kyrkogatan 9 i Ljusdal

Statoil på Gamla Kyrkogatan 8 i Ljusdal, Esso eller BP tidigare?

OK/OKQ8 på Norra Järnvägsgatan 60 i Ljusdal

Preem på Hotellgatan 57 i Ljusdal

ST1 på Hudiksvallsvägen 8 i Ljusdal, kan ha legat Texaco här tidigare

Bilisten/Q Star Storhaga i Ljusdal, tidigare Shell enligt urblekta vägskyltar

9 kommentarer:

  1. Anonym15/12/17

    Troligen så såg du fd macken i Laforsen. Det var huset som ligger i vägkorsningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag har listat ut det i efterhand!

      Radera
  2. Anonym17/3/18

    1960 så borde Gulf i Korskrogen ha legat på ett annat ställe. Det var min farfar som hade Gulf. Det låg några hundra meter söderut längs gamla vägen mot Färila. Idag så står det en röd byggnad längs vägen där. Strax innan vägkorsningen vid gamla Däckverkstaden.

    SvaraRadera
  3. Jag vill vill minnas att det i Laforsen låg en Gävleborgs Petroleum-pump för diesel så sent som fram på 2000-talet.
    I Kårböle hade Texaco verksamhet i samma lokal som Preem redan på 80–talet. Vet dock inte vad där var innan.
    På nuvarande Statoil i Ljusdal fanns det tidigare en Hydro-station på högra hörnet av byggnaden. Dock med ett kuriöst skärmtak från 50-talet, så ursprunget kan ha varit Shelll eller BP.
    I Färila missade du f.d BP macken i Svedja (mitt emellan sågverket och OKQ8 som tidigare var Esso.) Denna BP-mack var mycket modern med stor livsmedelsdel. Dessärre ville Statoil inte satsa på Färila när de tog över BP år 1990/91.
    F.ö är Preem Färila nu en DinX.
    I Ljusdal missade du även f.d Shell som idag är en grusplan i ”gamla stan” framför judo/karate-klubben.
    Du missade även gamla Statoil/Esso som nu är en parkering mitt emot kommunhuset.
    I Ygskorset mellan Färila och Ljusdal låg det också en mack, senare lanthandel.
    Det kan ha varit en OK.

    SvaraRadera
  4. Tillägg:
    Q-star i Storhaga var Bilisten tidigare. Shell minns jag inte. Denna mack nybyggdes tidigt 90-tal.

    SvaraRadera
  5. Det var en Shell-mack som låg i korskrogen som numera är qstar. Det var Elver som ägde macken, den lades nog ned i början på 70-talet. Sen var det tomt tills nångång på 80-talet då krogsvängen startade. Har för mig det var bilisten som pump då. GULF låg ett par hundra meter söderut på motsatt sida. Med fantasi kan man se var det varit

    SvaraRadera
  6. I kårböle innan Texaco var det Caltex. De låg mer i anslutning till huset förr

    SvaraRadera
  7. Tack för era uppgifter!

    SvaraRadera