söndag 23 september 2012

Bluffen

Det kan vara svårt att tro men bilden föreställer faktiskt en populär danssalong i Uppsala kallad Bluffen.
Danshaket som låg på Kungsgatan 44 var lite av Uppsalas svar på Nalen i Stockholm.
Dansgolvet hade en rektangulär yta i parkett. Ett välvt tak gav en intim karaktär med 5 ljusbågar och varje båge hade 20 kristallkupor med facettslipat glas som skimrade.
Bilden är tagen strax innan byggnaderna revs, 1960.
Idag ligger Uppsala Stadshus på denna plats.

Foto: Uppsala-Bild. Upplandsmuseet

4 kommentarer:

  1. Passande namn...för inte ser det ut som nåt danshak direkt!

    SvaraRadera
  2. Trevliga Volvobilar utanför Bluffen!

    SvaraRadera
  3. Anonym24/10/14

    Hej !
    Det här är inte alls Bluffen utan något annat.
    Jag har foton på Bluffen och det är ett stort hus.
    Kontakta mig om du vill veta mer!
    MVH
    roffe.heljefors@telia.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Roffe!
      Jag har ingen aning själv, utan använde mig bara av bildtexten i kalendern som jag scannade bilden från.

      Radera