torsdag 7 juni 2012

Klövsjö

När ärendena var uträttade i Östersund så styrde jag kosan söderut, efter ett snabbt stopp för lunch i Svenstavik så befann jag mig plötsligt i Klövsjö för första gången i mitt liv.
Utanför "service-stationen" så jag en kille som schaktade jord med en plogförsedd Volvo Valp, jag stannade till och frågade om han visste var den gamla BP-macken som fanns där hade legat.
Svaret var glädjande nog exakt där vi stod!
Service-stationen drevs som bilverkstad av hans nu 87-årige far, som jag också träffade, han åkte runt på sin 3-hjuliga sparkcykel och såg till så att grabben skötte sig. ;-)
Pumparna hade stått alldeles till vänster i bild utanför verkstadsportarna, till höger om verkstaden ligger ett stort hus som tidigare fungerat som pensionat, numera privatbostad.
På bild nr.2 ser man gaveln ut mot vägen på det stora huset, där det tidigare var ICA-affär.
Märkligt nog så drevs det 2st ICA samtidigt under en ganska lång tid i den lilla byn, avståndet mellan butikerna var ca. 300 meter!
Som sagt, BP var det under en lång tid, sen blev det Uno-X i några år tills pumparna slutligen försvann 1995.

Nedlagd bilverkstad & BP i Klövsjö

Nedlagd ICA i Klövsjö
Valp-killen berättade också att Texaco som tidigare också fanns i byn, hade legat nedanför backen och alltså inte där Preem ligger nu.

Preem vid kvarvarande ICA i Klövsjö
Jag fick även med mig en "liten" souvenir hem från Klövsjö, den berättar jag om i ett senare inlägg.

2 kommentarer:

  1. Qul att du hälsade på...!!! Hmf! Skärpning!!

    SvaraRadera
  2. Det var så pinsamt att köra Golf! ;-)

    SvaraRadera