tisdag 19 juni 2012

Kövra

 Efter Skålan så passerade jag Börtnan men där hittade jag inget av intresse, det fanns en Caltex-mack där 1956 men jag vet ej var.
Så jag svängde av och genade över till Persåsen på en 4 mil lång grusväg utan att se en enda bil, framme där så korsade jag 45:an och letade mig i i Kövra längs den gamla dragningen av 45:an.
Caltex fanns även här 1956 och det kan ha varit i byggnaden som syns på bilderna nedan men jag är absolut inte säker på den saken, en trevlig liten byggnad är det i vilket fall som helst.



7 kommentarer:

  1. Nu närmar du dig Hovermo. Blev det kanske ett besök på gårdsmuseet? Trevlig serie med inlägg från din resa.

    SvaraRadera
  2. Nej det blev inget Hovermo, det var redan kväll vid det här laget.

    SvaraRadera
  3. Anonym5/10/13

    Jag år ledsen att säga att det där var byns badstuga på 40-50 talet
    Leif

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt!
      Men kul att få veta vad det varit iallafall.
      Du vet inte var Caltexmacken låg?

      Radera
    2. Anonym20/9/14

      Hej igen!
      Har inte kollat på ett tag.
      Den låg i korset 321:an och Persåsvägen, vid Molanders affär.(50talet)
      Leif

      Radera
  4. Anonym26/5/14

    Fanns bensinpumpar mitt i byn en gång i tiden, i "centrum". Där fanns även post. café, ica, konsum som senare blev en bank. Idag finns endast skolan kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Det var inte dåligt, t.o.m. bank!
      Fantastiskt att skolan fått vara kvar, skolor stängs ju överallt verkar det som.

      Radera