söndag 12 augusti 2012

Resan till CCW 2012, del 4 - Västbacka

Det första minne jag har av denna gamla Q8-mack är från 1995, när vi var på väg ett gäng med flera jänkarbilar ner till Power Big Meet i Västerås.
Jag och en kompis åkte i min Valiant -67, en annan kompis med flickvän åkte Mustang Mach 1 -71 & ytterligare en kompis med flickvän åkte Chrysler NewYorker -65 med en gammal IMV husvagn på släp.
Slutligen var det även en kille med flickvän i en Firebird med på resan.
Men det är NewYorkern som är orsaken till att jag minns macken, den var fullpackad med folk för det hade även klämt in sig 2 andra kompisar med flickvänner i den, full packning & som sagt en husvagn på släp.
413" motorn med 4-portare tyckte om bensin och om jag inte minns fel så hade den sörplat i sig 2,8 L/mil!
Inte ens min NewYorker som jag skaffade sen drog så mycket, då med både tyngre husvagn & gasfot, som mest 2,2 L/mil!
Det var därför denna mack besöktes liksom flera andra, jag har för mig att hastigheten och även förbrukningen sjönk efter denna etapp.
Valianten trivdes däremot utmärkt i tempot som hölls, slagen i förbrukning endast av Mustangen med 302:a & 2-portare, så höll sig 383:an med 4-ports Holley 650 spreadbore på under 1,3 L/mil.
Senare blev även denna Q8-mack omvandlad till OKQ8 för att slutligen drabbas av nedläggningsdöden, jag vet tyvärr inte vilket år den lades ned.
Jag vet ej heller om den startade som Gulf eller om den byggdes under Q8 tiden men 1989 fanns den i alla fall.
Q8/OKQ8 i Västbacka, till höger utanför bild ligger "Finnmarksbaren"
Hur var det då med den tyska husbilen?
Jo, den kom jag ikapp efter detta fotostopp och lyckades köra om strax innan Noppikoski, som är nästa stopp, det blev ett blixtsnabbt stopp på parkeringen vid vägkanten för att fota macken där...när jag stod med kameran i högsta hugg så hörde jag vrålet från husbilen och precis när jag knäppt klart bilden så dök den upp borta i kurvan!
Jag fick kasta mig i bilen & dra iväg som om jag just rånat souvenirbutiken för att slippa hamna bakom eländet igen!
Turisterna där utanför funderade nog vad det var för galning som var i farten...

2 kommentarer:

  1. Trevligt att följa dina vedermödor under semestern ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja inte är det lätt att köra om nån efter 45:an där inte!

    SvaraRadera