torsdag 16 augusti 2012

Resan till CCW 2012, del 8 - Färnäs

Mellan Mora och Rättvik har det funnits en del mackar och först kommer man till Färnäs,
där Värdshuset Moraklockan är ganska välkänt.
Jag vet ej när macken startades men det borde ha varit Gulf ända sen starten, den tidigaste uppgift jag har är från tidigt 70-tal i en Gulf-karta.
Efter Gulf blev det Q8 och ännu senare OKQ8.
Jag vet inte när OKQ8 drog sig tillbaka, i början på 2009 var de fortfarande kvar,  men det säljs i alla fall fortfarande drivmedel här dock inte under något speciellt märke.
Gamla Gulf "Moraklockan" på Fåsåsvägen
Inne i själva byn, längs huvudvägens gamla dragning hittade jag en gammal nedlagd mack, 1959 var det Gulf, se HÄR, kanske har det även varit Texaco efter det som fanns här så sent som -92, nån nyare uppgift har jag inte men däremot äldre, Caltex fanns i Färnäs redan 1956, men då på Övre Gatan 2.
Se bild på Caltex HÄR!
Inga spår kvar av den idag.
Nedlagd mack på Färnäs Bygata 33

Nedlagd mack på Färnäs Bygata 33

Nedlagd mack på Färnäs Bygata 33

3 kommentarer:

  1. Skönt när man ser en pumpö, då är det liksom inga tveksamheter längre :-)

    SvaraRadera
  2. Ja där stannade vi och tankade upp Chryslern och luftade katten...men att det fanns en by där innanför hade jag ingen aning om...man ska nog köra efter gamla kartor om man ska få se nåt annat än "stora vägen"

    SvaraRadera
  3. Så många gånger man har åkt den vägen och helt plötsligt, tack vare dig, har den sträckan fått ett annat innehåll...

    SvaraRadera