tisdag 14 augusti 2012

Resan till CCW 2012, del 6 - Orsa

Egentligen så fortsatte jag direkt till Rättvik efter stoppet i Noppikoski, för att det inte skulle bli så sent på dagen.
Jag räknade med att Orsa & Mora kunde jag ta nån annan dag under veckan eftersom det är så nära Rättvik, men jag kör väl på i ort-ordning här i bloggen istället för o-ordning som det blev i verkligheten.

Orsa ja, det var första gången som jag snurrade runt inne i själva orten istället för att bara passera genom i all hast som man vanligtvis gör.

Caltex fanns här 1956, vet ej på vilken adress.
BP fanns också här redan 1956 och även så sent som 1989, på Hagagatan 2.

IC fanns här 1965 som sen blev OK för att bli OKQ8 som sedan lades ned 2010, vilken/vilka adresser de huserat på genom åren vet jag inte men på slutet höll de till på Lisselhedsvägen 10.
Just denna mack har jag en lustig anekdot att berätta om...det var på väg hem från Power Big Meet i Västerås 2001 som vi stannade här och tankade upp NewYorker -59:an.
Vi, jag och kompisen som åkte ner, hade fått en passagerare till med oss hem och när jag stannade mellan pumparna för att tanka så öppnade han passagerardörren fram för att ta av sig sina gamla svettiga boots utanför bilen för att skona oss från stanken inne i bilen.
Det var ju vänligt av honom!
Jag tankade klart och sen for vi, när vi kommit några mil uppåt så börjar han titta runt på golvet fram för att slutligen säga: Jävlar, mina boots står kvar på macken!
Vi skrattade gott åt händelsen i flera mil och tyckte synd om den som måste ta reda på dom.
Det gjorde inte så mycket att han glömde dom eftersom han ändå skulle slänga dom när han kom hem, han hade även ett nytt par med sig också.
OKQ8

OKQ8

OKQ8

Shell låg 1979 på Järnvägsgatan, vet ej vilket nummer, sen hamnade dom på Lissvägen 1 där det nu är pizzeria, på vars baksida Din-X håller till.

Shell

Din-X

Esso låg på Dalagatan 7 i korsningen mot Kung Gustafs väg, roligt nog så finns byggnaden kvar!
Esso
Statoil håller till på Lissvägen 2 i Finas gamla lokaler.
Fina/SP/Statoil
Bakom Statoil, på Lissvägen 4 har det legat en mack, vet ej vilken sort.

På Hagagatan 2 har det också förekommit drivmedelsförsäljning, BP var bolaget.

Fler adresser där det funnits mackar i Orsa:
Korsningen Moravägen/Järnvägsgatan
Järnvägsgatan 12
Järnvägsgatan, saknar uppgift om nummer
Moravägen 4
Moravägen 14

Även Dalvik Oil ska ha en mack i Orsa, men den lyckades jag inte hitta.

5 kommentarer:

  1. Vilkn tur för er att han "glömde" sina boots i Orsa! ;P

    SvaraRadera
  2. Jag har en liknande annekdot. Sent en natt kom ett gäng grabbar hem efter en lång helhelg i Stockholm. Jag vaknade inte av att de kom hem utan av stanken när den ene hade placerat sina boots i rummet. Förmodligen hade han aldrig varit ur dem på hela veckan!!

    SvaraRadera
  3. Anonym16/8/12

    Hahahaa! Just ja, det var ju 2001 som jag förlorade mina kära gamla boots! Kul resa vill jag minnas... :o)
    Hälsningar/ MikSun

    SvaraRadera
  4. Anonym16/8/12

    ...F-n vad tiden går, redan 11 år sen! Var det inte på den resan "lillraggarn" drack sprit för första gången? "Barracuda silver rom" var det visst, bara för att det fanns en Moparmodell med det namnet... :o)
    Mvh/ MikSun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra det! Tur att han stöttade upp det där trädet så det inte ramlade...eller om det var tvärt om. :)

      Radera