fredag 17 augusti 2012

Resan till CCW 2012, del 9 - Rättvik

Här borde det egentligen ha stått Nusnäs men där blev det inget tillfälle för bilder, så det får väl bli nästa år.
Sen borde det ha blivit Vikarbyn och före detta Texaco men där fick jag tydligen hjärnsläpp och glömde ta en bild!

Nåväl, Rättvik får det bli istället då.

BP, hittar jag i min karta från 1956 och även på 80-talet nån gång vilket är den senaste uppgift jag har, en adress jag har på BP är Riksvägen 14 men jag vet inte om den alltid låg där.

Caltex, även där 1956 som min tidigaste notering, låg på samma adress som BP: Riksvägen 14 och när Caltex senare blev Texaco så har jag en adress från 1992 då den låg på Storgatan 29, Preem däremot ligger nu på Riksvägen 20.

Gulf fanns här på Storgatan vid nr.21, mitt i nuvarande rondell, kanske 21C som senare blev OK?, och senare Q8, vet ej om det var på samma adress.

IC låg på Faluvägen 6.

Nynäs hittade man här både 1963 & fortfarande 1980, på Storgatan 26 enligt mina stationsförteckningar.

OK, det tidigaste jag har där är 1974, 1996 var adressen Storgatan 21C.

OKQ8 ligger idag på Riksvägen 26 och finns även i Hantverksbyn.

Shell, 1979 hette platsen Nyåkern vilket jag misstänker är samma som dagens adress, Nyåkersvägen 1.
1989 fanns det ytterligare en Shell, nämligen på Storgatan 26, gamla Nynäs, och var en s.k. Tankomat.

Statoil fanns här i alla fall 1989 och lever fortfarande vidare på Riksvägen 27.

Slutligen 2st adresser där det legat mackar men som jag inte vet vilka märken det varit.

Riksvägen 21
Storgatan, saknar gatunr.


Shell på Nyåkersvägen 1

F.d. BP & Caltex på Riksvägen 14

Statoil på Riksvägen 27

Preem på Riksvägen 20

OKQ8 på Riksvägen 26

OKQ8 i Hantverksbyn

Jag kom ju på att jag kan avrunda detta inlägg med en gammal bild på BP/Caltex, "stulen" från Grandprix63, där ni även kan se ett par bilder till på denna mack samt läsa lite om den.
Bild från Grandprix63


Jag hittade även en gammal bild på IC HÄR, byggnaden finns kvar än och jag glömde att fota den...
Bild från "Klassiker"
Om jag undgår arkebusering för bildstölderna så blir det en fortsättning med bilder från hemresan också!

3 kommentarer:

  1. Jag har skrivit om några gamla mackar i Rättvik i ett tidigare inlägg (i maj "mera mack åt folket") Kanske nån av dom mackarna låg på addresserna du uppgett. Och nog såg Caltexmacken trevligare ut förr än den pizzeria som är där idag tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Anonym4/4/17

    Det finns ett foto på en Esso bensinstation när KAK-rallyt till midnattssolen startade från Rättvik med Lennart Hyland och Gunnar Olsson i en öppen Austin A 40 sport 19530614. Hur ska jag kunna lägga in den bilden här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan maila mig bilden på: superstockhemi@hotmail.com
      Om du vill.

      Radera