fredag 7 mars 2014

En Göteborgsresa, del 33

Framme i Göteborg och slut på dag två.
Efter att jag installerat mig på hotellrummet så gick jag en sväng med kameran, jag såg nämligen två mackar där jag svängde av för att komma till hotellet och tänkte att dom kunde jag ju fota.
Det visade sig vara mackar som legat där ganska länge, Shell finns med i min stationsförteckning från -79 som är den äldsta jag har från Shell.
Efter en titt i Mackboken så hittade jag på sidan 50 en bild från 1934 där Shellmacken är med, fast då var den betydligt mindre.
Texaco finns med -68 men inte -63 som Caltex, däremellan saknar jag uppgifter.
Efter denna promenad så skulle jag leta reda på en restaurang för att stilla hungern som började göra sig kraftigt påmind.
Jag hade noterat ett ställe jag passerat på väg till mackarna, som hette Majornas Krog, där gick jag in och kollade menyn.
Det fanns ju lite att välja på även för en vegetarian men stället som sådant kändes lite som ett sunkigt ölhak så jag tänkte att jag går åt andra hållet från hotellet räknat för att se om det finns några andra matställen.
Jag hittade en grekisk restaurang som jag stannade till utanför och spanade in menyn på, såg nåt som hette Moussaka som beskrevs som greklands nationalrätt och även gick att få som vegetarisk.
Efter alla superlativer som användes i menyn om denna rätt så vågade jag inte gå in och fråga vad det var så jag gick tillbaka till Majornas Krog istället och beställde en tonfisksallad(fisk äter jag).
Första intrycket av det stället visade sig vara fel, det var ett lugnt och trevligt ställe och dom serverade den godaste tonfisksallad jag ätit på flera år! Rekommenderas!


Shell på Karl Johansgatan 77


Texaco/Preem på Karl Johansgatan 81

Dag tre inleddes med flytt till Gothia Towers och spring på mässan, dag fyra blev det heldag på mässan så det är inte så mycket att orda om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar