lördag 29 mars 2014

En Göteborgsresa, hemresan del 12

Vårgårda, eller "Vårtgårda" som jag skämtsamt sa till min vän första gången jag åkte ner för att hälsa på henne, när jag just befann mig där när jag ringde för att tala om att jag nästan var framme i Borås.

Texaco/Preem uppges det 2 olika adresser på på samma ställe, Hjultorp 1 & Skattegården 3, vilken som är rätt vet inte jag.
Det kan även ha varit denna adress som avsågs med "E20" på Caltex tid då vägdragningen var annorlunda.
Texaco daterar sig ända tillbaka till 30-talet i Vårgårda vad jag kan se i mina kartböcker.

BP fanns här under 80-talet, adressen var Hjultorp, E3.
Kanske samma mack som sen blev Texaco?

Texaco/Preem i Hjultorp


Statoil hade tidigare adressen Kungsgatan 14, vilket ser ut att kunna vara samma som nuvarande adress innan vägen byggdes om och Kungsgatan blev kortare.

Statoil på Stockholmsvägen 1

Bredvid OKQ8 ligger Vårgårdsrasta på nummer 46.
Gulf har jag uppgifter på deras närvaro på orten sedan 1960.
Tidigare fanns det även en Gulfmack inne i samhället, den låg på Kungsgatan, tyvärr uppgavs inget nummer.

Gulf/Q8/OKQ8 på Stockholmsvägen 44

St1 verkar vara ett nybygge utan tidigare Shell-anknytning.
Shell fanns tidigare på orten, från med säkerhet 1971 fram till 1994, -71 med den något diffusa adressen "E3" & -89 med adressen "Stockholmsvägen".

St1 på Wallentinsvägen 30

Uno-X låg på Boråsvägen 3 och då pratar vi 1960-tal.

OK finns med i en stationsförteckning från -96, adressen uppges med otrolig precision till "E20"...

Jag har även hittat 2 adresser där jag inte vet vilka bolag som huserade.
Stockholmsvägen 18 & Stockholmsvägen 20.
Den ena kanske var Shell?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar