söndag 2 mars 2014

En Göteborgsresa, del 29

Eländiga förkylning att sitta i länge, över en vecka nu...

På resan har vi kommit fram till Nol med detta inlägg.
Här är det bara Shell kvar som håller ställningarna, frågan är hur länge?
Tidigare låg det tre mackar i samma område, till höger om Shell på min bild, på Alevägen 4, så låg den andra macken.
Och hitanför, på infarten jag stod när jag tog bilden, så låg den tredje macken en bit in på adressen Alevägen 49.
Vilka bensinbolag som låg på de adresserna vet jag inte, vad jag däremot vet är att Caltex fanns i Nol mellan 1947 & 1963.
Lite glest mellan kartböckerna från den tiden, den närmsta jag har innan -47 är från 1938 och då finns den inte med, ej heller i den närmsta jag har efter -63, som är från 1968.
Även Uno-X har funnits här, 1963-1967 vet jag säkert, tyvärr har jag inga förteckningar före och någorlunda nära efter det, längre efter det har jag däremot, 1989, ingen närmare adress än Alafors, samma område som Shell uppger i vissa av sina stationsförteckningar, samt från ca. 2003 då det fortfarande gick att tanka Uno-X eller möjligen Hydro(gemensam karta/förteckning) här i Nol.
Helge Helgesson hette Uno-X:s innehavare på 60-talet.

Uppdatering 140318: Läste just på fb att Shell nu skyltat om till Gulf.


Shell på Alevägen 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar