söndag 2 februari 2014

En Göteborgsresa, del 13

Jag har nu tagit mig till Grums, där jag enligt min lite lösa planering hade tänkt att göra halt och övernatta på Rasta eftersom det kändes lite rätt när man färdas med bil.
Jag har bott på Rasta en gång tidigare på en resa söderut, men då på Rattugglan i Mariestad och hade inga negativa erfarenheter av det.
De erbjuder dessutom 10% rabatt på både boende och mat mot uppvisande av flera olika medlemskort, bl.a. Villägarna och Volvokortet, vilka var de 2 jag hade på deras lista.
Klockan hade passerat 17:00 när jag kom fram, vilket innebar att jag varit vaken i över 12 timmar samt suttit i bilen i 11 timmar, trött och hungrig är en väl överensstämmande beskrivning på min dåvarande sinnesstämning.
Efter att ha checkat in på rummet, rent och fräscht för övrigt, så greppade jag kameran för att göra varvet runt Grums och fota det jag hade antecknat, när jag såg bilderna på datorn efter hemkomsten så ångrar jag att jag inte väntade till dagen efter med fotandet istället, när jag var pigg igen...

Uno-X/St1 på Sveagatan 156

Nedlagd Esso/Statoil på Karlslundsgatan 22

Shell på Sveagatan 65

Okänd nedlagd mack på Sveagatan 136

IC/OK/OKQ8 på Sveagatan 138

Gulf/Q8/OKQ8 på Nyängsvägen 1
Tillbaka på Rasta igen och in på restaurangen för att åtgärda hungerproblemet.
Tyvärr var den vegetariska lasagnen slut så det fick bli vegetarisk ostschnitzel med pommes frites och sallad  istället, maten var väl inget kulinariskt mästerverk utan kanske mer som vägkrogsmat brukar vara, men fullt ätbart. Ett plus för att det iallafall fanns en liten salladsbuffé.
Efter detta togs problem nr. 2 omhand, sömnen.

Men först lite om bensinbolag i övrigt som funnits i Grums.
BP med den något luddiga adressen "E18/45", vilket inte säger annat än att den låg intill dessa båda vägar, fanns kvar så sent som 1989.
Texaco/Caltex/Texaco ända från 30-talet och fram till sent 70-tal, finns med i mina kartor från 1938 och fram till 1978, i nästa karta jag har från 1985 finns den inte med.
Busscentralen hos GDG Service AB är en adress jag har.
Nynäs, också där hos GDG Service AB, fanns 1980 men inte 1971.
Kanske Nynäs fick ersätta Texaco?

Dag 1: Tisdag 14/1 2014 avklarad.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är fint ljus och bra bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, du är alltför vänlig! :)

      Radera