måndag 3 februari 2014

En Göteborgsresa, del 14

Onsdag 15/1, resans andra dag.
Lätt mörbultad vaknar jag i sängen på Rasta i Grums, vars hårdhet verkar vara anpassad för 150 kg långtradarchaufför och inte efter en bilmekaniker med halva den vikten.
Viker undan gardinerna och konstaterar att det har snöat under natten och även gör så nu.
Frukost i matsalen, sopa av bilen, lämna igen rumsnyckeln och sen iväg!

Inte alls långt att åka till första stoppet, Slottsbron och dess Preem-mack.
Texaco fanns i Slottsbron redan i min äldsta karta som daterar sig till 1938, sen har det fortsatt i obruten följd via Caltex, Texaco igen och slutligen dagens Preem.
Dock vet jag inte om macken legat på samma plats hela tiden under alla år.

Texaco/Caltex/Texaco/Preem på Strandgatan 70
Även Nynäs har funnits representerat, dock vet jag ingen adress, bara att en innehavare hette Ragnar Jansson och att det var 1956.
1956 som sagt och även 1963 fanns Nynäs här, men inte 1971 som är nästa förteckning jag har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar