onsdag 12 februari 2014

En Göteborgsresa, del 21

Mitt emellan Mellerud & Brålanda ligger Erikstad, där finns det en nedlagd mack på adressen Björnebol 4, jag vet inte vilket märke det varit och jag minns inte nu varför jag inte stannade till och tog en bild.
Kanske var det Pratts bensin man kunde tanka där 1928 hos Knut Andersson.

Istället blev det ett stopp, eller 2 om man ska vara petig, i Brålanda.
Först en vintrig bild på OKQ8 & Riksrasta, Sveriges första Rasta, invigt 1970.
Detta var tidigare Gulf och sen Q8, men Gulf fanns i Brålanda redan 1948, någon tidigare karta än så har jag inte från Gulf, Stora Vägen var adressen då.
I Gulfs stationsförteckning från 1983 så hette det förresten Göteborgsvägen 62 istället för som nu, Storgatan 62.
Sen en lika vintrig bild på gamla Shell.

Gulf/Q8/OKQ8 på Storgatan 62

Shell/Bilisten/Q Star på Göteborgsvägen 1
Jag har även en uppgift från 1996 på att OK fanns här då, tyvärr ingen adress.
1928 kunde man tanka Pratts bensin hos A. J. Frendberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar