tisdag 18 februari 2014

En Göteborgsresa, del 23

I Lilla Edet kan man nästan säga att det kryllat av mackar, det har funnits väldigt många för en så pass liten ort.
GDG Service hade bensinstation vid busstationen med många olika märken samtidigt genom åren, de jag har hittat är: BP, Esso, Gulf, Nynäs, Mobil, Shell, & Texaco.
Adressen där GDG låg är något norr om där Göteborgsvägen 40 ligger nu.
Se bild HÄR.
Gulf låg på nr.40 enligt en stationsförteckning från 1983, senare även Q8 med gatukök & café, det kan då ha varit i korsningen Storgatan/Göteborgsvägen.
Gulf hade verksamhet i Lilla Edet redan på 60-talet.
Shell låg på nr.46 i en stationsförteckning från 1989, fanns fram till mitten på 90-talet.
En bit norrut, på Göteborgsvägen 47 låg Mobil 1984-85.
En bild på en Mobilmack som invigdes 1960 och lades ned i början på 70-talet kan ni se HÄR.
Den Mobilmacken låg på Göteborgsvägen 10-12, som enligt kartan hos hitta.se är nr.14 nu.
Ganska precis mitt på denna bild kan man se den byggnaden, lite längre ned i bild ser man GDG-macken och busstationen.
Längre söderut, på nr.89 låg Bilisten tidigare, -98 låg den här, -02 på den nya adressen.
Vid Volvoåterförsäljaren Stendahls Bil på Brovägen 20 har det funnits bensinförsäljning, Tanka kanske?
BP fanns tydligen bara här under 80-talet.
Nynäs fanns här med säkerhet runt 1980.
Statoil fanns här 1987, vet ej på vilken adress.
OK fanns här i mitten på 90-talet, vet ej var.
Texaco, via Caltex, fram till dagens Preem i obruten följd från 30-talet, redan då med adress Göteborgsvägen.
HÄR syns en ensam pump, bensinmärke okänt, utanför firman Bil & Motor på Göteborgsvägen.

Första bilden är på gamla Edet Rasta, varför det inte tillhör Rasta numera har jag ingen aning om.
Jag funderade på att övernatta där min andra natt på nedresan, och skickade ett mail ca. en vecka innan jag åkte, men när dom inte svarade på mitt mail så struntade jag i det.

Gulf/Q8/OKQ8 på Skansenvägen 34

Hydro/St1 på Göteborgsvägen 12

Texaco/Preem på Ljungskilevägen 2

Bilisten/Q Star på Göteborgsvägen 123

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar