onsdag 5 februari 2014

En Göteborgsresa, del 16

Snöandet tilltar och på Säffles gator syns allehanda fordon röja snö, däribland ett flertal som man i mina hemtrakter inte i första hand förknippar med just snöröjning i städer och större orter.
Nåväl, det är deras problem...
Vid det här laget borde ni ha listat ut vilken bil jag körde på denna resa, den syns lite här och var på bilderna.


OK/OKQ8 på Sommarrovägen 2

Preem på Stamvägen 2

Tanka på Stamvägen 1

Statoil på Karlstadsvägen 31

Nedlagd BP/Statoil på Karlstadsvägen 26

Shell/St1 på Kungsgatan 33

OKQ8 på Järnvägsgatan 1

Vad har vi i övrigt i mackväg från Säffle då?
Mobil fanns här 1962, adressen var Karlstadsv./Götavägen.
IC/OK låg en gång på Billerudsgatan 5-7, 1961 finns den med men inte 1958 och en bit in på 70-talet.
OK på Norrlandsvägen 32 har jag uppgift om från 1979, 1996 låg OK på Sommarrovägen 2.
Gulf hade en station på Kanaltorget.
Från 1960 till 1970 har jag uppgifter på att Gulf fanns i Säffle, sen är det borta ett tag och 1983 fanns det igen, bara för att försvinna och inte finnas som Q8 här.
Texaco/Caltex/Texaco fanns vid Karlstadsvägen, vet ej exakt gata eller nummer, redan på 30-talet, 1975 fanns den medan den var borta 1978.
Nynäs låg hos Säffle Bilaktiebolag, Nynäs fanns här på 50-60-70-talet men var borta 1980.
Shell hade även en station på Karlstadsvägen 33 fram till sent 80- tidigt 90-tal.
Uno-X ska också ha funnits, dock vet jag ingen adress.
Sen undrar jag om det låg nån Esso-mack vid f.d. Scandic på Olov Trätäljagatan 2?

Adresser som jag inte vet vilka bensinbolag som låg på:
Fabriksgatan 16
Karlstadsvägen 24 (Kanske Uno-X)
Kungsgatan 1
Säterivägen 12
Tegnérgatan 2 (Kanske Texaco)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar