torsdag 20 februari 2014

En Göteborgsresa, del 24

Göta.
Scans grillhak säljer förutom tillagade likdelar även fordonsbränsle i den gamla Shellmacken.
Om detta är samma mack som tidigare i GDG:s regi sålde soppa från Esso, Gulf, Nynäs & Texaco vet jag inte, men det verkar logiskt om så vore, då jag inte hittar något om Shell tidigare än sent 80-tal.
Esso vet jag inga årtal på, men Gulf hittar jag 70-tal till 80-tal på.
Texaco -86, inte -85 och inte -89, så det var inte så långvarigt.
Nynäs har jag lite glest med stationsförteckningar på men fanns iallafall 1980.
Statoil fanns i Göta 1987, vet ej adress.


Shell/Bilisten/"Scan" på Svingeln 1

2 kommentarer:

  1. Kalle21/4/14

    Denna macken hette Pallas under en period, ett litet bolag på västkusten med främst båtmackar men även några för bilar. Lite fakta om bolaget (som inte längre är verksamt i denna bransch) finns här:
    http://www.pallasgroup.se/index.php?option=com_content&view=article&id=44&Itemid=37&lang=sv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för intressant info!
      Det hade jag ingen aning om!

      Radera